Förutom dem som skadats fysiskt är det säkert många som chockats av det inträffade. Jag tänker särskilt på bussföraren; att sitta vid ratten i en okontrollerbar buss mitt i city måste vara fruktansvärt. Jag hoppas att hon får det stöd hon behöver.
Ja, bussföraren var en hon, det upplyser Svenska Dagbladet om i sin artikel. Jag kan inte låta bli att fundera över varför. Är det på något sätt relevant i sammanhanget vad bussföraren har för kön? "Den kvinnliga föraren är erfaren", skriver SvD. Hade det inte räckt att konstatera att föraren är erfaren?
Oumbärlig information?
Media: SvD, SvD1, SvD2, DN, DN1, Expr, Expr1, Expr2, AB, AB1
16 kommentarer:
Det är viktigt att upplysa om det var en kvinnlig förare. Vetenskapsmän har bevisat att kvinnor ofta är dåliga på att köra buss.
Måste allt som står i en artikel vara viktigt eller oumbärligt?
Anonym 17:48 - Kanske inte oumbärligt. Men det bör åtminstone vara relevant för artikelns innehåll.
Klart det är relevant att hon var en kvinna! Det är statistiskt bevisat att kvinnor kör sämre, samt att kollektivtrafiken borde bojkottas! Tacka fan att man har bil, flera bilar, fler borde tänka likadant!
Anonym 17.56: Både bilar och är bussar är mordvapen! Privata bilar torde vara överrepresenterade i olycksstatistiken. Spårbunden trafik är att föredra i alla avseenden och det är skamligt att Sverige har blivit ett U-land i det avseendet.
Det viktiga är knappast om det var en kvinna, man eller pygme som körde. Det viktiga var att olyckan med hög sannolikhet beror på dåligt underhåll. Sedan det finansvalparna tagit över kollektivtrafiken ser man bara till profiten och låter bussarna förfalla. Människoliv? Vad spelar människoliv för roll? Det är profiten som Rheinfelts finnanspojkar vill ha.
Anonym 19:03 - "Olyckan beror med hög sannolikhet på dåligt underhåll" - vore intressant att höra vad du har för belägg för det.
Oh my god, en herrelös buss mitt inne i Fjollträsk, en världsomspännande nyhet kablas ut!
Egentligen inte, men då de angav könet på sjuksköterskan i samband med SOS alarm (man) så är de konsekventa åtminstone.
Anonym 22:37 - Ja, det bor ju ändå några hundratusen i stan och rätt många av dem är på Slussen då och då. Så visst intresse finns det nog för vad som händer där. Hur många bor det i ditt träsk?
Anonym 22:48 - Ah! Konsekvent irrelevans. Journalistik för 2000-talet.
Så sent som nu i veckan lyckades en kvinna trampa på fel pedal i Trollhättan och dra rätt in i en bil som hade grönt i en korsning. Kan givetvis vara slumpen...
Tragiskt. Men det gick bra hoppas jag. Det sker åtskilliga persontransporter i Sthlm dagligen med få olyckor. Allt som skrivs om detta tänk en tanke på bussföraren också. Undrar hur hon känner sig? Hon har säker gjort sitt bästa i att transportera människor.
Dessa bussar har automatlåda.
och det är välkänt från många olyckor att kvinnor kan inte hantera detta.
Råkar dom trampa fel blir det kortslutning i hjärnan och handlingsförlamning infinner sig.
I göteborg hade vi en kvinna som på femmans parkeringsdäck i gbg tog ett skutt rakt genom barriärer och ut på gatan 2 våningar upp,detta för att hon trampade på gas iställer för broms,ett halvår senare hånde samma sak i ett p garage i frölunda.
Tja vi kan väl inte utelämna det faktum att föraren var kvinna, bara för att det eventuellt inte skulle främja jämställdshetsdebatten?
Bra iakttagelse. Det skulle förstås inte ha markerats ifall föraren vore en man. Tråkigt att det är pärlor du kastar. Alla är inte med på att det är 2011.
Silas - Ja, det var precis det jag försökte förmedla. Men det går tydligen inte föra ett resonemang om detta utan att hamna i en debatt om huruvida kvinnor är bättre eller sämre bilförare. Suck.
Skicka en kommentar