2006-10-07

Regeringspusslet är lagt

I slutet av regeringsförklaringen kom så det vi alla spänt väntat på - statsrådslistan. När Fredrik Reinfeldt sa "statsråd och chef för utrikesdepartementet - Carl Bildt" var det nog fler än jag som fick nypa sig i armen. Trots alla förhandsspekulationer hade jag aldrig trott att Bildt skulle göra come-back. Men så blev det, och därmed kommer Sveriges utrikespolitik att få en rivstart.

För folkpartiets del blev utdelningen god. Vi lade beslag på våra hjärtefrågor; Lars Leijonborg och Jan Björklund tar kommandot över utbildningsdepartementet, Nyamko Sabuni tar plats på justitie och ansvarar för integration och jämställdhet. Och Cecilia Malmström (folkpartiets nästa partiledare) blir kollega med Reinfeldt på statsrådsberedningen med de viktiga EU-frågorna i sin portfölj.

Även i övrigt tycker jag att regeringen är väl sammansatt. Statsrådet är välutbildat, jämställt och har näringslivserfarenhet. Minoritetsgrupper såsom invandrare (Sabuni) och HBT-personer (Carlgren, Billström) är representerade. Regeringsrutinen garanteras av Ask, Odell och Bildt.

Några missar? Ja, jag hade ju gärna sett Birgitta Ohlsson som jämställdhets- och/eller biståndsminister. Och nog vore det lite häftigt att åter få höra Gun Hellsviks raspiga röst på justitiedepartementet ;-) Men på det hela taget tycker jag att Alliansen fick ihop regeringspusslet på ett fantastiskt bra sätt. Det här kommer att bli bra.

Inga kommentarer: