2006-10-21

Lurad av Alliansen

I Alliansens budget föreslås sänkta skatter för vanliga löntagare. Det är bra. Sänkningarna är i och för sig inte så stora som utlovats (i mitt fall 410 kr), men riktiningen är utstakad och ambitionen finns där, glädjande nog.

I nyhetsrapporteringen har det mesta fokus hamnat på höjningen av a-kasseavgifterna. Inkomstskattesänkningarna, som leder till att de flesta ändå hamnar på plus, tycks ha glömts bort. Kanske är blotta tanken på att en skatt faktiskt kan sänkas främmande för många svenskar - man vill liksom inte tro att det är sant.

För egen del blir a-kassan 222 kr dyrare, enligt DN:s beräkningar. Det är det inte värt. Jag tänkte därför gå ur a-kassan.

Men icke. Till min stora besvikelse föreslår nu regeringen att medlemskap i a-kassan ska bli obligatoriskt. Ursäkta? Det innebär ju i praktiken att a-kasseavgiften blir en ny skatt. Från skattesänkningen på 410 kronor måste jag då dra a-kasseavgiften (312 kr) och vips återstår bara 98 kr. Den "skattesänkningen" kan jag både ha och mista.

Slutsatsen kan bara bli en: Alliansens skattereform har fallit platt. För normalinkomsttagare blir resultatet ungefär plus/minus noll. Väljarna har rätt att känna sig lurade.

Inga kommentarer: