2006-10-09

Försök till omvärldsanalys

Nu tänkte jag alltså leka lite omvärldsanalytiker. I går annonserade hem-pc-företagen i tidningen. Rubriken var ungefär "tusentals jobb hotas om regeringen slopar hem-pc-avdragen" (Alliansen har ju aviserat att datoravdragen kan komma att slopas för att finansiera subventionen av hushållsnära tjänster.) En politisk annons, således.

Tidigare har spelbolag annonserat mot spelmonopolet. Och, om jag inte minns fel, Systembolaget annonserat för alkoholmonopolet. (Skatteverkets skattepropagandakampanj bortser jag från här; Skatteverket är ju inget företag.)

Är det möjligen en trend att företag i större utsträckning använder betald annonsplats för att torgföra sina politiska åsikter? Och är det i så fall bra eller dåligt?

Personligen tycker jag det är bra. Jag uppskattar att företagen på olika sätt tar del i samhällsdebatten (jag vet att jag på denna punkt skiljer mig från bl.a. Marita Ulvskog och Göran Persson) - för företagen är faktiskt en del av samhället. Ingen reagerar när LO sprider sossepropaganda och förtalar Alliansens politik. Samma sak borde gälla när företag och företagare uttalar sina åsikter. De borde inte behöva vara rädda för repressalier.

Återstår bara att se om min lilla omvärldsanalys håller. Blir det fler politiska uttalanden och annonser från företagen framöver? Framtiden får utvisa.

Inga kommentarer: