2011-08-12

Ta höjd för nya stockholmare!

Att bygga höga hus i Stockholm är en politiskt laddad fråga, särskilt inom mitt parti. Folkpartiets uppfattning är att det inte ska byggas några fler höga hus innanför tullarna.

Jag har vid ett antal tillfällen ifrågasatt denna syn (se bland annat Höghusförbud i City? Nej tack! och Dags för Folkpartiet att bota höghusfobin). Min uppfattning är inte att vi ska bygga höghus överallt i innerstan. Men jag ogillar inställningen att det ska råda totalstopp. I stället tycker jag (som jag skrev i inlägget Stockholms silhuett, fortsättning...) att varje byggprojekt – även höghus – ska prövas och bedömas utifrån sina egna speciella förutsättningar. Alla platser är inte lämpliga för höga hus. Men det innebär inte att alla platser är olämpliga.

Planerade höghus på Liljeholmskajen.

Vad gäller bebyggelse i ytterstaden har Folkpartiet emellertid en mera progressiv hållning. Själv gläds jag åt att Björkhagen snart kommer få en tiovåningars studentskrapa (och har även föreslagit ett liknande projekt i Kärrtorp). DN rapporterar idag om de pågående byggprojektet i Liljeholmen. De planerade 21-våningshusen föreslås bli ännu högre, uppemot 24 våningar. De kommer att rymma hundratals lägenheter – något som väl behövs i bostadsbristens Stockholm.

Alliansen har höga ambitioner för bostadsbyggande. Så sent som i maj lovade vi att 100 000 nya bostäder ska byggas till år 2030. Då är det oklokt att bakbinda sig själv genom att säga konsekvent nej till vissa typer av byggprojekt, även om de skulle råka vara i innerstaden.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: