I dag har Trafikkontoret varit på Olaus Magnus väg i Hammarbyhöjden och målat cykelfält. Tidigare fanns det inga markeringar alls i gatan, vilket innebar onödig otydlighet för bilister och cyklister. Cykelfälten förenklar samspelet mellan bilister och cyklister och gör trafikmiljön tryggare. De har dessutom fördelen att de smalnar av gatan, vilket kan medföra dämpade hastigheter. Ännu bättre vore om man kunde göra en liten nivåskillnad mellan cykelbana och vägbana, men det är förstås mycket dyrare plus att det ställer till problem vid snöröjning.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Trafikkontoret, Stockholm, cykling, trafik, Hammarbyhöjden, Olaus Magnus väg
2 kommentarer:
Som cyklist sedan fem år i Stockholm vill jag INTE ha någon upphöjning i gatan. Någon skulle dö, OK?
Det är egentligen främst mellan gång- och cykelbanor som åtskillnader behövs, så du behöver nog inte oroa dig för att dö.
Skicka en kommentar