2010-05-31

Skatteverket slutar leka affär

De senaste åren har Skatteverket genomgått en intern omorganisation i riktning mot en beställar- och utförarmodell. Detta innebär att om verksamheten behöver något - en ny skrivare, en skattekurs, mer it-stöd eller vad det nu kan vara - så ska detta avropas av det som kallas VE (Verksamhetsstöd). VE, som till och med försetts med egen, gräslig, logotyp, ska sedan offerera tjänsten och så betalar skattekontoren till VE.

Snart ett minne blott.

Om jag uppfattat saken rätt så har det här varit ett av förre generaldirektören Stor-Mats prestigeprojekt. Tanken har väl varit att verksamheten ska bli mer affärsmässig. En annan Skatteverks-emeritus, förre informationschefen Björn Thärnström, har kallat modellen för "leka affär" och det är väl en rätt träffande beskrivning. Thärnström är numera pensionär och bloggar frispråkigt om sin före detta arbetsgivare (i detta ämne bl.a. här och här).
Slutlekt på Skatteverket.

Nu är Stor-Mats saga all, och så tycks även vara fallet för hans beställar-modell. Häromveckan meddelades nämligen att VE ska bli en del av huvudkontoret och att interna betalningar ska avskaffas. Skatteverket ska alltså inte längre leka affär. Jag gissar att det var fler än jag som satte kaffet i halsen av denna helomvändning.

I den artikel som publicerades på intranätet säger nye generaldirektören Ingemar Hansson bland annat att uppdelningen skapat en "vi och dom"-känsla på verket och att det "ibland tar längre tid att göra en beställning än vad det tar att utföra arbetet". En mer brutal sågning av beställar-modellen har jag svårt att föreställa mig, med tanke på de ytterst försiktiga ordval som tenderar att prägla högdjurens uttalanden i sådana här frågor. (Nyss nämnde Thärnström, som bloggat även om detta, kallar Hanssons helomvändning för "kraftig smäll på kinden" till Stor-Mats.)

Jag tror många på Skatteverket drar en lättnadens suck av att den här leken nu är över. I en krönika på intranätet skriver Christina Gellerbrant Hagberg, regionskattechef i Stockholm, att den nya verksledningen skapat en positiv stämning under årets strategidagar. Den positiva stämningen är uppenbarligen direkt hänförlig till detta. "Rent konkret innebär det att vi slutar interndebitera", skriver Gellerbrant Hagberg, "jag välkomnar verkligen den här utvecklingen. Det kommer att minska administration och onödigt arbete".

Sen vore det ju intressant att veta hur mycket synpunkter av det här slaget som framfördes till huvudkontoret när beställarmodellen ännu var à la mode. För inte kan det väl vara så att höga förvaltningschefer, av omtanke om sina egna karriärer, tiger och lider när skattebetalarnas resurser läggs på onödig administration och drömmar om att leka affär?

Läs andra om Skatteverket, prestigeprojekt, tuppfäktning

10 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Åter igen - tack för att du låter oss medborgare få veta vad som händer inne i "vårt" Skatteverk på ett tillgängligt sätt!

/bow

Anonym sa...

Det kan nog ligga en he del i den sista meningen ...

VE-insider sa...

Ja du Jesper, du har mer rätt än du anar. Entusiasmen för den här "reformen" var nära nog noll när den kom och jag är en av flera som så här i backspegeln kan konstatera att jag fick rätt i alla mina farhågor. Jag accepterade iofs den bakomliggande analysen av problemen vi då hade. Men man valde helt fel metod för att angripa dem.

En stark känsla av lättnad verkar nu prägla majoriteten här på "VE" och den allmänna meningen bland dem jag pratat med var att nye GD gjorde ett rakryggat intryck. Alla problem blir inte lösta för att vi går tillbaka till gå, men förhoppningsvis kan vi nu få bättre förutsättningar för att uppnå verklig effektivitet.

Anonym sa...

Helt suveränt! Då antar jag att det går att byta arbetsplatts utan att blanda in solna. Fattas bara att de återinför Skattenyheterna på hemsidan!

Anonym sa...

Äntligen lite sunt förnuft i ledningen.

Vad jag förstår ska även kontorsstödet minska rejält nästa år. Underbart! Då kanske handläggarna får syssla med det som de anställdes för, nämligen granskning.

Blir oerhört glad av de nyheter jag fått höra på sistone. Cheferna har till och med talat om vikten av kvalitet i handläggningen. Inte bara kvantitet.

Nu kanske man tom kan stanna kvar på myndigheten och få vettiga arbetsuppgifter.

Anonym sa...

Hoppas inte för mycket.

Vi har sett det förut.

Ny GD=>kraftfulla åtgärder.

Förra GD sparkade med buller&bång IT-chefen som förrförra GD'n hade fått hit.
Sen tog han hit ni-vet-vem som IT-chef, som sen 2005 blev CIO på huvudkontoret för att slutligen smusslas ut bakvägen en kulen kväll i november-2007.
Nu har hon igen fått gå från motsvarande jobb på Systembolaget.

Ny VE(IT) chef 2005 blev en överbliven överdirektör från förrförra GDns tid, en gladpratare med noll koll.
Vi såg honom mest som förre GDns hämnd på IT.
IT som han inte förstod och tyckte illa om.

Sen har vi ju de korruptionsdömda cheferna som fortfarande jobbar kvar........
Var finns personalansvarnämnden nu när ni behövs?

Anonym sa...

Jesper, varför skriver du inte om de chefer som har blivit fälda för mutbrott?

Anonym sa...

Det fanns personer som lyfte fram problemen med affärsmodellen redan när den infördes. Hörde bl.a. en person som offentligt på HK:s första verksamhetsplanering efter nyordningen, undrade om det inte åtminstone gick att förenkla. Men det sågs inte som en merit för honom, för att uttrycka det milt.

Det är inte så få chefer på HK som fått gå för att de inte delat överchefens åsikter, så det är inte ofarligt att säga vad man tycker. Men som handläggare kan man förstås säga lite vad som helst. Det är ändå ingen som bryr sig om det.

Anonym sa...

"relationsbefrämjande åtgärder"
"resultatet av en lång relation"

Nog har vi sett den relationen alltid!

Speciellt den äldre av de två dömda IT-cheferna tycks inte ha insett att man som anställd alltid hanterar ägarens pengar.
Oavsett om det är aktieägare eller skattebetalarna.
Genom åren har vi sett hur mycket meningslöst som HP fått sälja till oss.

Med den attesträtt och det inköpsinflytande han hade borde han ha varit mycket restriktiv med av vem han låtit sig bjudas.
Att i hemlighet krascha racerbilar på Gelleråsen är nåt som vi andra, utan attesträtt och inköpsinflytande, bara kan drömma om.

Vi andra har det lite kämpigt nu, att privat stå till svars för omgivningens glirningar om fringisarna på Skatteverket.

Var inte det ömsesidiga ryggkliandet Skatteverket-HP också orsak till att HP ställde upp när den s.k. IT-sabotören blev fälld i arbetsdomstolen?
Ett mål där den vanliga åklagaren lagt ner utredningen efter ett års fruktlöst arbete.

Anonym sa...

Märkliga kommentarer från personer som inte verkar ha någon insyn alls. Vill du ha en skrivare eller en kurs använd e-beställ (framtaget av VE). Övrigt. VE fokuserade i huvudsak på kostnader och levererade allt enligt plan (kostnad minskning för IT stöd enligt 3-6-10) på 3 år. Sedan kan man kommentera de större IT projekten, typ TINA. Har själv en del erfarenheter från andra större verksamheter och VE avviker knappast här utan problemet är oftast att ledningen inte vet vad de vill beställa utan flyttar fokus och kritik till de som skall utföra. Man bör även undvika att ta in för mycket externa parter där vet jag att Skatteverket har en övertro till vissa konsulter och samarbetspartners som debiterar sin tid per timme och de vill ju alltid sälja sig själva. Framgång borde vara att alltid vara kritisk mot sig själv och samtidig ifrågasätta andra. Tror och hoppas på att man från ledningen inte har samma synsätt som övriga här.