2010-01-12

Varning för uppfostringskampanj!

Härom kvällen avslutade jag vinterns stora bokprojekt, Jonathans Littells De välvilliga, en 900 sidors skildring av andra världskriget från nazi-officeren Max Aues perspektiv. På sätt och vis hade jag kanske tur som var förkyld i helgen, så att jag med gott samvete kunde ägna mig åt streckläsning i två dagar.

Nu är, hur som helst, Max Aues saga all och efter honom tänkte jag det kunde passa med ett par berättelser om den terror som för en del européer tog vid efter nazi-terrorn: kommunismen. Således har jag nu öppnat Herta Müllers Kungen bugar och dödar, och därefter väntar Slavenka Draculics Katt i Warszawa.

Med detta vill jag egentligen bara ha sagt att jag gillar att läsa böcker. Och borde väl därmed vara öppet mål för det utspel Folkpartiet gjorde strax innan nyår. I utspelet föreslår vi bokutredning som tar ett grepp om frågorna kring läsandets nya utmaningar.

Dessa utmaningar består bl.a. av förändrad teknik, "bestsellerism", sociala förändringar och internationalisering, enligt riksdagsledamoten Christer Nylander. Bokutredningen ska även söka svar på vilka effektiva vägar det finns för att öka läslusten för dem som annars inte läser.

Jag vill börja med att understryka att jag tycker läsning är viktigt. Läsning främjar bildning och bildning främjar demokratin. Därför har skolorna ett viktigt uppdrag att ge eleverna ett gott förhållande till litteraturen. (Här vågar jag gissa att skolorna kan bli bättre. Detta torde dock vara en fråga för utbildningsutskottet snarare än kulturutskottet.)

Men jag tycker ändå att utspelet andas en smula uppfostringspolitik. Förutsättningarna för ett brett läsande finns där: den låga bokmomsen och pocketboomen har gjort litteratur rekordbillig. Det finns hundratals bibliotek där böcker kan lånas kostnadsfritt (nej, inte gratis; notan för biblioteken står skattebetalarna för). Ljudböcker kan enkelt laddas ner till iPodar eller köpas på cd. Om nu svenskarna, trots detta, ändå väljer att inte konsumera litteratur i den utsträckning politikerna önskar så får man respektera det valet. Uppfostringskampanjer ska vi inte ägna oss åt.

Inga kommentarer: