Momsen är en av de skatter som vållar företagarna mest huvudbry. Regelverket är snårigt och tekniskt och fallgroparna många. Kul och intressant för oss som jobbar med det på heltid, men svettigt för företagen och deras bokföringskonsulter.
Ett exempel på hur lätt det blir fel kan man få i Lidls senaste annonskampanj. Där lovar de att sänka priset på frukt och grönt motsvarande momsen (momsen är 12 procent). I en fotnot skriver de att de ska sänka priserna med 12 procent.
I förstone kan det här verka rätt och rimligt. Men räknar man lite på de så inser man att räkna, det har Lidl inte gjort.
Så här: Momsen på mat är 12 procent. Om du handlar frukt på Lidl för 100 kr så får du betala 12 kr i moms. Totalsumman blir alltså 112 kr. Om man då vill sänka priset "motsvarande momsen" så ska man förstås sänka priset med 12 kr. Men 12 kr av 112 kr är inte 12 procent, utan 10,71 procent. En sänkning med 12 procent, som Lidl utlovar, blir ca 13:50 kr. Vilket konsumenten förstås tackar och tar emot för. Om nu Lidl står vid sitt ord. Man får väl hoppas att Lidl är bättre på att hålla löften än på att räkna.
2 kommentarer:
Lidl kan säkert räkna. Men hur många telefonsamtal och brev tror du de hade fått om de endast sänkt priset med 10,71 %? Åtskilliga tror jag. Och hellre än att ge sig på den svåra pedagogiska uppgiften att förklara detta så sänker de litet mer. Och nu lär de inte få så många samtal...
Det har du förstås rätt i. Jag var bara tvungen att retas lite med dem. Men visst, rubriken på inlägget skulle lika gärna kunnat vara "Kan momshandläggare inte marknadsföring?" ;-)
Skicka en kommentar