2010-01-05

Dags att rensa bland helgdagarna

I morgon infaller trettondagen, en av Sveriges 13 helgdagar. Vem bryr sig egentligen om den? Eller för all del pingstdagen och Kristi himmelfärdsdag? Första maj ska vi inte tala om, en rent politisk helgdag som bara uppskattas av den krympande arbetarrörelsen. (Och, förvisso, en och annan valborgsfirare som uppskattar att kunna sova av sig vårruset i lugn och ro.)

För att en helgdag ska vara berättigad ska den representera något slags gemensam nationell angelägenhet, en högtid som åtminstone större delen av befolkningen kan ställa sig bakom. Många av helgdagarna i Sverige finns kvar endast som en historisk-religiös restprodukt. Även icke-troende kan förstås uppskatta att vara lediga på Kristi Himmelfärdsdag, men det är inte skäl nog för att pådyvla alla svenskar en helgdag.

Våffeldagen ska bli min helgdag.

För att markera att staten är skild från kyrkan - och partipolitiken - borde åtminstone trettondedag jul, första maj, Kristi Himmelfärdsdag och pingstdagen avskaffas som helgdagar.

Detta förslag kan tyckas svårsmält, men syftet är inte att beskära svenskarnas ledighet. Syftet är snarare att öka vår frihet att vara lediga när det passar. Därför bör de borttagna helgdagarna kompenseras med nya semesterdagar i motsvarande mån. Idag gäller 25 semesterdagar enligt semesterlagen, vilket alltså kan ökas något. Därmed kan de som verkligen vill fira Kristi himmelsfärd eller första maj vara lediga då. Vi andra kan fira Europadagen, höstdagjämningen, fettisdagen... eller helt enkelt stanna kvar ett par extra dagar på solsemestern.

6 kommentarer:

Silas sa...

Visst löser det här ett icke-problem, som säkert kan ses som principiellt viktigt av Liberati. Men i praktiken blir det säkert ett jäkla liv om hur klämdagarna ska hanteras (googla hur mycket bråk det var om klämdagarna runt nationaldagen första gången den flytten fick sådan betydelse...).

Och i ärlighetens namn så innebär det ju en ledighetsförkortning om man föreslår att konvertera endast själva helgdagarna till semesterdagar, och inte låta halv- och heldagslediga klämdagar omfattas av förslaget...

Vad har du förresten för koppling till Liberati? Den här bloggen är inte länkad trots att de har länkar högt och lågt inom det liberala fältet, både till sk. liberatister och till liberala bloggar, och till en del annat. Och nånstans där borde väl den här bloggen platsa?

Andreas sa...

Jag röstar för det!

Jesper Svensson sa...

Silas - Detta är förstås inte det mest akuta samhällsproblemet, men man måste väl ändå kunna tillåta sig att föra principiella resonemang även kring den här typen av frågor.

Självklart fordras det en del nationalekonomisk räkneexercis innan man kommit fram till hur helgdagarna ska översättas i semesterdagar. Men det torde inte vara olösligt.

Jag har ingen koppling till Liberati (ett nätverk inom Folkpartiet). Tycker de har många intressanta idéer men tyvärr har de ibland haft en ton i den interna debatten som jag inte riktigt uppskattar, därför har jag hållit mig lite avvaktande.

Andreas - Way to go!

Silas sa...

Visst kan man tillåta sig att resonera om både det ena och andra. Jag tycker dock att en politisk programförklaring (för bloggen är väl strikt politisk numera?) är mer värdefull om den fokuserar på de väsentliga frågorna.

När man fixat det kan det väl vara dags att på allvar ta itu med monarkins vara eller inte vara, och med otyget att folk är lediga på trettondagen utan att veta varför...

Även om det skett förbättringar som t.ex. skattesänkningar motsvarande Armani-kostymer (^^) så är vi inte riktigt framme på alla områden. Vården är väl fortfarande en katastrof (upplever jag via bekantas upplevelser) och i skolan kämpar lärarna likt Sisyfos...

Självklart kan man genom utredningar hitta en acceptable lösning för hur många semesterdagar som ska bli istället för uteblivna klämdagar, men kanske samhällets resurser hellre bör läggas på att utreda effektivare barnporr-bekämpning?

Silas sa...

Mitt intryck av Liberati är delvis som ditt, en del intressanta idéer - men i grund och botten tycker jag nog de känns rätt motbjudande. För mkt Von Oben kanske, eller så är det bara Bard jag inte klarar av.

Jesper Svensson sa...

Silas - Nej, bloggen är inte strikt politisk. Bloggen är precis som den var innan jag började skriva inifrån Skatteverket, dvs. jag skriver det som faller mig in. På sistone har det blivit mycket politik eftersom det är vad som fallit mig in.

Något slags programförklaring kommer det nog vad det lider, men det blir i så fall på min hemsida.

Senaste gången jag själv kom i kontakt med vården så fungerade den utmärkt men där, såväl som när det gäller skolan, får man förstås räkna med att olika människor har olika upplevelser. Jag är dock övertygad om att Alliansens valfrihetspolitik kommer att leda till generella förbättringar på sikt.

Som jag skrev i förra svaret så finns det säkert mer akuta politiska frågor att jobba med. Men jag tycker definitivt att det är viktigt att våra helgdagar inte har alltför konfessionalistisk prägel. Det handlar i grund och botten om respekt för religionsfriheten och den tycker jag är väl värd en utredning, om så skulle krävas.