Sveriges EU-avgift för 2009 beräknas till ungefär 20 miljarder kronor. Det är mycket pengar, men i förhållande till vad det ger tillbaka i form av handel och ökad frihet så är det naturligtvis en god investering.
Även en ihärdig EU-entusiast som jag kan förstås känna mig besviken ibland. Jordbrukspolitiken och unionens oförmåga att tala med en röst i utrikespolitiska frågor är två exempel på detta. Ett tredje, kanske inte lika allvarligt men ändå irriterande, exempel har tapetserats upp på huvudstadens affischtavlor de senaste dagarna.
Alltså, jag förstår inte. Vilken undersysselsatt EU-byråkrat har kommit på den totalpuckade idén att EU-pengar ska användas till en reklamkampanj för tulpaner? Det finns väl få saker som spär på EU-motståndet så mycket som när EU-pengar används till något som är så totalt uppenbart tvärtemot vad EU egentligen borde syssla med. Om tulpanodlarna vill sälja fler tulpaner kan de väl för fasen betala sin annonskampanj själva?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar