2011-03-21

Kommunikativ krasch?

Jag fick ett mail från webbhotellet:

Hej!

Vi kommer att virtualisera poseidon natten mellan 2011-03-29 och
2011-03-30.

Detaljer:
www.oderland.se/driftbloggen/326-virtualisering-av-poseidon.html

Kontakta oss om du har funderingar ang detta!

Mvh
ODERLAND
Webbhotell AB
Mitt webbhotell kommer alltså att "virtualisera" "poseidon" om en vecka. På den bifogade länken meddelas "detaljer" som att virtualiseringen av poseidon.oderland.com kommer att äga rum nattetid och ta cirka två timmar. Samtliga tjänster på servern kommer att vara otillgängliga under tiden som jobbet pågår.


Snart virtuell?

Därmed får det anses utrett att "poseidon" är namnet på en av webbhotellets webbservrar. Om det är den server där min hemsida ligger framgår dock inte. Därtill förutsätts innebörden av begreppet "virtualisera" uppenbarligen vara självklar för alla som anlitar ifrågavarande webbhotell.

Det här med kommunikation är inte lätt. Det finns kadrar av konsulter som ägnar oceaner av tid åt att hjälpa företag och organisationer att kommunicera. En framgångsfaktor brukar vara att anpassa kommunikationen efter målgruppen. I det aktuella fallet har man inte ägnat detta en tanke. Jag hoppas innerligt att webbhotellet sköter sina servrar bättre än sin kommunikation.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Uppdatering: I egenskap av fullgången rättshaverist mailade jag naturligtvis webbhotellet och bad om en förklaring. Nu har jag fått veta att Poseidon är den server som jag har mitt webbhotellskonto biet3.se på.Virtualisering betyder att de flyttar den från en fysisk maskin till en virtualiserad maskin (Man tar bättre och starkare hårdvara och delar på med andra servrar.) Det innebär att både min hemsida och e-post och det jag har på servern kommer vara nere under den tid de jobbar på den. Halleluja.

2 kommentarer:

Marcus, ODERLAND Webbhotell AB sa...

Vi har nu uppdaterat inlägget och hoppas att det mer korrekt ska beskriva arbetet och hur det kommer att säkerställa driften för er :-)

Jesper Svensson sa...

Tackar och bockar :-)