2010-11-01

Spontan? Ta bilen!

I förra veckan fick jag för mig att göra ett överraskningsbesök hos mor i Halmstad. Lite spontant, sådär. Började undersöka olika sätt att transportera mig ner till Halmstad.

Att boka flyg visade sig vara ohemult dyrt för den som inte planerar sitt liv månader i förväg. 3 683 kr ville Skyways ha för att transportera mig fram och tillbaka till Halmstad i sina skramliga propellerplan. Det alternativet avfärdades således raskt.

Tåg då? SJ är förvisso notoriskt opålitliga, men kanske åtminstone plånboksvänliga? Icke. När jag fick se prisförslaget höll jag på att trilla av stolen - 2 419 kr för det högst tvivelaktiga nöjet att tillbringa närmare tio timmar i sällskap med skrikande barn och ungdomar som vill sprida sin musiksmak till hela världen.
En välsaltad nota.

Eftersom jag inte var sugen på att lifta återstod då alternativet att hyra bil. Berras biluthyrning hade ett trevligt helgerbjudande som kostade 995 kr plus bensin och diverse tillägg. Eftersom resan Stockholm-Halmstad t/r är ganska exakt 100 mil räknade jag med att totalkostnaden skulle bli ca 2 000 kr (vilket i efterhand visade sig stämma). Att sedan bilen var en komfortabel Mercedes var en trevlig bonus.

Jo, jag lät förstås plånboken avgöra (för trots de skrikande barnen hade jag faktiskt valt tåget om det varit billigare), som rationella konsumenter ofta gör. Men jag tycker det är beklämmande att det minst miljövänliga alternativet är det billigaste. I vissa fall kan jag förstå och acceptera denna skillnad, t.ex. när det gäller Kravmärkta matvaror. Men en tågresa? Kollektivtrafik mot individtrafik. Hundratals människor på ett tåg mot en människa i en bil. Och ändå är det dyrare?

Jag roade mig med att göra en miljökalkyl på SJ:s hemsida. Det visade sig att min bilresa släppte ut ca 95 kg koldioxid (enligt data från Mercedes borde det dock snarare ha varit 140 kg), jämfört med tågresans 0,0011 kg och flygresans ca 73 kg. Kolväteutsläppen var 84 gram jämfört med tågets 0,0030 gram och flygets 0,44 gram.

Ändå tycker jag inte problemet är att bilen är för billig. Jag vill inte beskatta bilismen hårdare. Däremot är jag nyfiken på varför tågtrafiken i Sverige är så förskräckligt dyr!

Som jämförelse roade jag mig med att kolla tågpriserna i Tyskland. Sträckan Berlin-Dortmund är ungefär lika lång som sträckan Stockholm-Halmstad. Resekostnaden blir 160 euro tur och retur - dvs. ungefär 800 kr billigare än motsvarande SJ-resa! Nu kan man anföra att Tyskland inte är helt jämförbart med tanke på befolkningsunderlag osv. Men ta då Finland: En resa t/r mellan Helsingfors och Vasa går på 108 euro, dvs. mindre än halva priset jämfört med hela Sveriges järnvägar.

Växelfel och hjulsprickor i all ära, men ska man hitta det verkliga felet med SJ måste man nog leta någon annanstans. Frågan är var?

Läs andra om Berras biluthyrning, Skyways, SJ, koldioxidutsläpp, miljöpolitik, konkurrens

2 kommentarer:

Nicke sa...

Du har så rätt. Jag tar hellre bilen till Norrbotten. Då har jag tillgång till bil också. Kollektivtrafiken är inte så bra för tillfälliga gäster.

Jag har inte åkt tåg till Norrbotten på 20 år. Bil och flyg är det som gäller.

Anonym sa...

Intressant, kan inte annat än hålla med om att SJ är ohemult dyra. En annan aspekt som sällan framhålls när det handlar om att framhålla tågets fördelaktiga miljövinster är varifrån energin kommer för att driva dessa skraltiga tåg. Man har väl knappast riktat energin från vatten och vindkraft. Troligtvis drivs det även från de lite smutsigare kolkraftverk vi köper in energi från varje år. Fram för kärnkraften! Blir intressant att se vilken kohandel vi kan vänta oss i energifrågan nu när borgerligheten måste tigga stöd hos rödröran. Kanske lika bra att deala med SD, spara in lite pengar på invandringen och få en bra energiuppgörelse på köpet!?