2012-01-14

Mer kollektivtrafik – en global utmaning

Det är inte bara i Stockholm som utbyggd kollektivtrafik är en aktuell fråga. The Economist berättar om Perus huvudstad Lima, där man nu invigt Lima Metros första snabbspårvägslinje. Metron började byggas i mitten av 1980-talet men har, på grund av diverse bakslag, inte kunnat färdigställas förrän nu.

I artikeln anges att den genomsnittliga pendlingsresan i Lima tar över en timme och leder till kostnader om en miljard dollar om året i förlorad produktivitet och utsläppsrelaterade hälsoproblem. Den nya spårvägen kommer förstås att göra sitt till för att förbättra Limabornas kommunikationsmöjligheter.

Tåget går – äntligen!

Summan en miljard dollar ligger faktiskt ganska nära den kostnad som årligen drabbar Stockholmsregionen till följd av trängel och förseningar. Enligt SvD rör det sig om 6,32 miljarder kronor. Man kan naturligtvis inte jämföra Stockholm och Lima rakt av, men man kan konstatera att oavsett var i världen som bilköer uppstår så kostar de – både i form av pengar, hälsa och miljö. Att utveckla kollektivtrafiken är onekligen en global utmaning.

I Lima planerar man för ännu fler spårvägslinjer för att komma till rätta med trafik- och utsläppskaoset. Det är förvisso också en likhet med Stockholmsregionen. Här ska vi förlänga Spårväg City till Ropsten och koppla samman den med Lidingöbanan. Tvärbanan förlängs från Alvik till Solna. Investeringar i befintliga anläggningar möjliggör tätare trafik och minskad trängsel.

Ytterligare utbyggnader kommer att behövas. Från Folkpartiets sida vill vi bl.a. förstärka kapaciteten i innerstan genom att konvertera stombusslinjer till spårvagn. Dessutom bör den planerade tunnelbanan till Nacka byggas så fort som möjligt. I praktiken innebär detta trafikstart om sisådär 15–20 år; långa ledtider i byggandet av ny infrastruktur är, dessvärre, ytterligare något som drabbar prövade pendlare i såväl Stockholm som Lima.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Alex sa...

Glöm inte oss i söder bara!

Jesper Svensson sa...

Självklart inte! Spårväg Syd är t.ex. ett viktigt projekt!