2010-08-19

Stockholm har fler vägar än vi tror

I förra veckan promenerade jag på Djurgården och fick då till min förvåning se tyska spårvagnar rulla fram längs Djurgårdsvägen. På vagnarna stod det Probewagen - Nicht einsteigen och det förklarade saken; SL har lånat in spårvagnar från Tyskland för att testköra den första delen av Spårväg City, som ska invigas på lördag.

När den är färdigbyggd 2014 ska spårvägen gå hela vägen från Ropsten till Kungsholmen. Det som är klart nu är alltså första etappen, sträckningen mellan Waldemarsudde och Sergels torg. För Folkpartiet är detta en framgång, eftersom Spårväg City är något vi kämpat hårt för.
Här ska spårvägen gå när den här färdigbyggd.

Att vänsteroppositionen hånfullt kallar den första etappen av Spårväg City för "NK-Expressen" får mig att fundera på hur allvarliga de är när de förespråkar satsningar i kollektivtrafiken. Eller har de helt enkelt bara svårt att smälta att det är Folkpartiet och Alliansen som tagit täten när det gäller satsningar på kollektivtrafiken?

För Folkpartiets del slutar naturligtvis inte kollektivtrafiksatsningarna med Spårväg City. Här är några av de förslag vi vill driva under nästa mandatperiod:

Omvandla buss 4 till spårvagn
På sikt bör Stockholms stombussar, dvs. linje 1-4, omvandlas till spårvagn. Först ut är linje 4. Fördelarna med spårvagn jämfört med buss är att kapaciteten och framkomligheten ökar - spårvagnarna har plats för fler passagerare och drabbas inte av rödljus och andra trafikhinder.

Satsa på tvärbananTvärbanan har blivit en succé sedan den invigdes år 2000. Vi vill förlänga den i norr, från Alvik till Kista och Solna, och i söder, från Hammarby sjöstad till Slussen.

Bygg Spårväg Syd
Spårväg Syd är ett trafikprojekt som innebär spårbunden trafik i Söderort, mellan Skarpnäck och Skärholmen. En sådan tvärförbindelse skulle sannolikt minska belastningen på trafiken in mot stan, eftersom man skulle slippa åka in till Gullmarsplan eller Slussen för att förflytta sig på tvären. Dessutom kan Spårväg Syd leda till positiva effekter på utvecklingen av Söderort.

Mer kollektivtrafik på vatten
Stockholm har fler vägar än vi tror. Att staden ligger på ett antal öar ger oss en väldigt vacker stad med många vattenspeglar, men det skapar också utmaningar för trafiken - man kan helt enkelt inte bygga vägar och spårvägar hur som helst. Men Stockholms vatten kan användas bättre. Vårt förslag är att snabba båtbusslinjer inrättas. Den första stomlinjen kan gå från Hammarby sjöstad via Liljeholmen och Alvik till Solna.

Läs mer om Folkpartiets satsningar på kollektivtrafik
Läs mer om Spårväg City på SL:s hemsida
I inlägget Lös Stockholms trafikinfarkt skriver
Per Altenberg mer om Alliansens satsningar på infrastrukturen i Stockholm.

Läs även
Lotta Edholm: Spårvagnar - tack vare Folkpartiet
Rasmus Jonlund: Äntligen rullar spårvagnen


Läs andra om Folkpartiet, kollektivtrafik, spårvagn, Spårväg City, NK-Expressen, tvärbanan, Spårväg Syd, båtbussar

8 kommentarer:

///MS sa...

Vad löser en Spårjärnväg som inte busstrafiken gör? Nä - Spårjärnväg är ett gammaldags och antikverat transportsystem för kollektivresor!

Jesper Svensson sa...

Hej!
Spårjärnväg är miljövänlig och utsläppsfri samtidigt som moderna spårvagnar har plats för betydligt fler passagerare än bussar. Spårvagnar drabbas heller inte av trafikhinder (rödljus, felparkerade bilar) på samma sätt som bussar vilket gör att framkomlighet och punktlighet blir bättre.

Magnus Persson sa...

Nu ska vi vara ärliga och säga att det går att ge bussar prioriterad signalering på precis samma sätt som för spårvagnar. Det är bara det att man brukar passa på att korrigera det lilla problemet när man ändå lägger spåren.

Spårvagnar har däremot en (ibland mycket) större kapacitet, och tar dessutom upp mindre gatuyta på grund av att den är styrd i sidled, vilket bussar normalt inte är.

Jesper Svensson sa...

Magnus - Det har du i och för sig rätt i. Problemet är att verkligheten ofta sätter käppar i hjulet, t.ex. att bilister parkerar/stannar i bussfilen och på så sätt hindrar bussarna. Få torde parkera på ett spårvagnsspår.

Förutom kapacitetsaspekten, som du nämner, har vi ju utsläpps- och bulleraspekten, där jag tror spårvagnarna är betydligt bättre än bussarna.

Andreas sa...

Jag kan känna mig tveksam till de ekonomiska prioriteringarna gällande detta:

- Tunnelbana kostar ca 5:16 kr per personkilometer
- Pendeltåg kostar ca 10:08 kr per personkilometer.
- Buss på stadsgata kostar ca 13:71kr per personkilometer (inkl. vägkostnad).
- Lokaltåg/spårväg kostar ca 16:61 kronor per personkilometer, alltså det klart dyraste alternativet.
(Källa: http://www.chamber.se/?id=1421&newsid=34573).

Borde därför inte dessa pengar ha lagts på en utbyggd t-bana istället?

Simon sa...

Jag är för spårvägen framför allt av estetiska skäl. Två av Sveriges bästa designbyråer har tagit fram alternativen och jag hoppas på den svarta:

http://www.youtube.com/watch?v=fm5XDDJAiKM

Anonym sa...

Coolt, här är designen på allt http://www.youtube.com/watch?v=fm5XDDJAiKM

Jesper Svensson sa...

Andreas - Jag vet också att Handelskammaren fått viss kritik för att dessa beräkningar varit felaktiga (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rv%C3%A4g_city#H.C3.B6sten_2009_-).

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma vad som är rätt och vad som är fel, men ett tunnelbanealternativ skulle onekligen bli dyrare att genomföra samt ta längre tid. Dessutom kan ju inte all kollektivtrafik gå i tunnel, jag tror att olika trafikslag är lämpliga på olika sträckor. Och på den turistintensiva och vackra vägen mellan Djurgården och Kungsholmen känns ett spårvagnsalternativ klockrent.