Idag presenterades Folkpartiets valaffischer för Stockholm. Budskapen är förstås varierande - det handlar bl.a. om parboendegaranti (se Ett varmare Folkparti) , jämställdhetsbonus, minskade vårdköer, RUT-avdrag (se Arbetslöshet bättre än RUT-avdrag?) och förbättrad kollektivtrafik.
Själv gillar jag den här affischen: På 08-ornas sida, är budskapet. Vad menar vi med det då?
Jo, vi menar att med Folkpartiets politik så blir stockholmarnas vardag lite enklare.
Det gör vi till exempel genom att satsa på kollektivtrafiken. När de rödgröna vill tvinga stockholmarna att välja mellan Förbifart och utbyggd kollektivtrafik menar vi att det behövs både och. Essingeleden är dimensionerad för 1960-talets trafikmängder, det är uppenbart att den behöver kompletteras med en förbifart. Samtidigt är stombusslinjerna inne i stan överbelastade. Vår lösning på det är att ersätta dem med spårvagnar som har mycket större kapacitet.
De valfrihetsreformer som Folkpartiet genomdrivit är också sådant som gör vardagen enklare. Nuförtiden kan du välja vilken vårdcentral du vill, du måste inte gå dit landstingsbyråkraterna hänvisar dig. Och får du feber kan du köpa Panodil på Ica. Du som är äldre kan välja hemtjänst och du kan flytta in i ett trygghetsboende om kommunens handläggare tycker du är för frisk för ett servicehem. Eller varför inte ta hjälp av RUT? Folkpartiet vill öka RUT-avdraget från 50 till 75 procent för dig som är över 80 år.
Bostadsbristen i Stockholm är stor. Alliansen lovade påbörja 15 000 bostäder under mandatperioden och det har vi gjort. (Miljöpartiet röstade nej till hälften av dem.) För att bevara en mångfald upplåtelseformer vill Folkpartiet inte att det ska ske fler omvandlingar till bostadsrätter innanför tullarna. Byggandet måste fortsätta, för Stockholm växer så det knakar. Ska vi ha en chans att möta morgondagens bostadsbehov är det en liberal bostadspolitik som behövs - för stockholmarnas skull!
Många stockholmare bor i hus med höga taxeringsvärden. Stockholmare tjänar också mer än svensken i genomsnitt - faktum är att 40 procent av den statliga inkomstskatten kommer från skattebetalare i Stockholms län. Till skillnad från de rödgröna vill Folkpartiet inte att fastighetsskatten ska återinföras. Vi vill också ta bort värnskatten, som i praktiken är en straffskatt på utbildning och förkovran.
Det här var några exempel på Folkpartiets politik för Stockholm. Den 19 september har du chansen att låta oss fortsätta göra vardagen enklare för alla 08-or.
Andra folkpartister väljer sina favoritaffischer
Lotta Edholm: Folkpartiets valaffischer i Stockholm
Rasmus Jonlund: Liberala budskap till stockholmarna
Mark Klamberg: Både och - inte antingen eller
Seved Monke Ajnestål: FP Stockholms valaffischer
Birgitta Rydberg: Gräddfil för alla - Folkpartiets valbudskap för Stockholmsvården
Madeleine Sjöstedt: Folkpartiets valaffischer presenterade
Anna Starbrink: FP:s valkampanj i Stockholm
Maria Wallhager: På 08-ornas sida - FP-budskap för Stockholmsregionen
Vilken är din favoritaffisch? Kolla på Folkpartiet Stockholms hemsida!
Läs andra om Folkpartiet, valfrihet, parboendegaranti, RUT-avdrag, kollektivtrafik, Förbifart Stockholm, förbifarten, trygghetsboende, bostadsbrist, fastighetsskatt, värnskatt
9 kommentarer:
Jesper, en så övertygande argumentation att jag blir rörd!
Ok, men förbifarten behövs inte. Transportstyrelsens egen utredning säger ju att den kommer att korkas igen 10-15 år efter den byggts. Dessutom är det inte så troligt att den behövs eftersom peak-oil lurar runt hörnet, med hela tiden ökande oljepriser/bensinpriser som följd...
Anonym - Förbifarten behövs för att avlasta centrala Stockholm från trafik. Det är orimligt att t.ex. alla tunga transporter ska rulla rakt genom stan.
Att oljepriserna kommer förändras i framtiden är väl ingen osannolik utveckling, men förhoppningsvis kommer framtidens bilar inte drivas av fossila bränslen. Det vore förstås en stor framgång för klimatet, men även elbilar tar plats.
ok, men just nu så är det inom transportbranschen en procentandel på 95 och 97 procent av den energi som används som kommer från fossila källor (http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Anvandning-av-fossila-branslen/), hur många år tar det att byta bilar från fossila bränslen till andra alternativ? kommer alla ha råd att byta bil, iom att ständigt ökad oljeutvinning och ständig tillväxt i ekonomin har varit regeln hittils i historien. iom att olja är en ändlig resurs, och att vi redan plockat "de lägst hängade frukterna" när det gäller oljeutvinning, så kan det vara tufft. http://cornucopia.cornubot.se/2010/06/peak-tillvaxt-oljepriset-eller.html. Har vi inte ekonomisk tillväxt, då får många människor problem med ekonomin...
jag menar i föregående inlägg:
"iom att ständigt ökad oljeutvinning och ständig tillväxt i ekonomin intimt hängt ihop hittils i historien."
Anonym - Skulle tro att den dag oljepriserna gör att fossildrivna fordon blir oekonomiska så finns det ganska starka incitament att övergå till andra transportslag. Och då kommer marknaden tillmötesgå det behovet.
Tror säkert att skiftet från olja till andra energislag kan bli smärtsamt, jämför skiftet från billig olja till dyr olja under 1970-talet. Men vi har klarat värre prövningar än så.
ja, men marknaden är också beroende av att vi har ekonomisk tillväxt, och om vi då inte har ekonomisk tillväxt pga att oljeutvinningstakten börjat gå ner, så kanske inte direkt alla har råd att byta till nytt dessutom, om vi befinner oss i halvpermanent lågkonjunktur? Och finns det eldrivna lastbilar än??
Dessutom har vi aldrig i historien gått från en mer energirik energikälla per enhet (fossilt i vårt fall) till ett mindre energirikt bränsle per enhet (Etanol??)
ytterligare argument från:
http://flutetankar.blogspot.com/2009/09/olja-forbifarten-miljobilar.html
Vill vi ersätta bensin- och dieselbilar med elbilar krävs tre saker.
1.Mer elkraft. Sverige förbrukar runt 200 TWh petroleumprodukter per år. Med en optimistisk minskningstakt för oljan på två procent per år krävs ett nytt kärnkraftverk vartannat år för att ersätta energibortfallet.
2.En massa elbilar. Idag finns ännu ingen väl fungerande serieproducerad elbil på marknaden till ett rimligt pris. Även om det dyker upp fler serieproducerade elbilar så kommer de att fortsätta att vara dyra, på grund av de ingående komponenterna.
3Infrastruktur för laddning. Snabbladdning kräver strömstyrkor på över 70 ampere. En vanlig bostad har 16 eller 20 ampere huvudsäkring, vilket ger minst fem gånger längre laddningstid. Elnätet är inte heller dimensionerat för elbilsladdning, utan måste isåfall byggas ut rejält.
Anonym 13:29 - Frågan är om det just är elbilar som ska ersätta bensinbilarna. Det är väl inte givet? Det experimenteras ju med olika slags hybrider och annat. Därmed är det inte säkert att de tre invändningarna du anför blir aktuella.
Skicka en kommentar