2009-11-21

Nygammalt

För sex år sedan pluggade jag en termin i Sydafrika. En av de många saker som förbryllade mig var att Pretorias gator, särskilt i studentkvarteren, kryllade av gamla Golf I:or i nästan nyskick. Jag hade lite svårt att få ihop det där - hemma i Sverige befann sig ju de få kvarvarande Golf I:orna i olika stadier av förfall.

Kanske är det klimatet, tänkte jag. Bilarna rostar inte i Sydafrika och håller sig därmed fräscha längre. Men jag tänkte fel.

Den nygamla Golfen väckte stor uppmärksamhet.

I själva verket var det så att de gamla Golf I:or som såg ut att vara i nyskick - var i nyskick. Sedan 1984, när Golf II:an tog vid, har den gamla modellen fortsatt att produceras i Sydafrika. En halv miljon Citi Golf har tillverkats hittills - men nu läggs produktionen ned.

Volkswagen är förstås inte det enda bilföretag som fortsätter att sälja utgångna modeller i utvecklingsländer. På Pretorias gator rullade även ett stort antal Toyota Tazz, dvs. nytillverkade femte generationens Corolla. Det här borde vara rätt lönsamt för biltillverkarna - utvecklingskostnaderna för bilarna är ju hemtagna sedan länge och bilarna säljs inte direkt till Galne Gunnar-priser; billigaste varianten av Citi Golf kostar 84 700 rand (ca 78 000 kr).

När man ska köra Toyota Tazz i sanden bör man släppa ut luft
ur däcken. Annars kan man köra fast.

Man kan förstås ha synpunkter på att biltillverkarna fortsätter att tillverka gamla bilmodeller med sämre säkerhet och miljöegenskaper. Å andra sidan tillverkas de här modellerna oftast lokalt, och genererar därmed viktiga arbetstillfällen. Och som utbytesstudent är man förstås tacksam över att kunna hyra bil billigt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här med att tillverka gamla bilmodeller tror jag kommer att bli allt vanligare. Precis som du skriver Jesper är ju utvecklingskostnaderna redan "avbetalda". Ett intressant exempel är Seats senaste modell, Exeo som är gamla audi A4. Inte alltför dålig bil får man väl säga, och för 199 000 kr är det väl nästan ett fynd.
Riktigt bra blogg förresten.

/E

Jesper Svensson sa...

Ja, det torde helt klart vara en bra affär (och inte alldeles ovanligt) att "återanvända" gamla modeller. Det uppseendeväckande i Golf-fallet är väl främst att modellen är så rasande gammal; Exeon baseras ju på en 2000-tals-Audi medan Citi Golfens grundkonstruktion är från 1970-talet.

Tack :-)