2011-06-30

Bättre att patienten väljer än att politikern gör det

Jag bor i Skarpnäck, en stadsdel som är bland de fattigaste i Stockholm. Medelinkomsten är bara drygt 200 000 kr, jämfört med t.ex. närbelägna Södermalm där medelinkomsten är drygt 260 000 kr.

Tidigare arbetade jag på just Södermalm, och listade mig därför på en vårdcentral som ligger där. Jag tyckte det var praktiskt att ha nära till vårdcentralen från jobbet. Så är det nog många som resonerar. Det är ju väldigt många människor som jobbar i innerstaden, men som bor i ytterstaden. Konsekvensen blir att efterfrågan på vårdcentraler i innerstaden ökar, och att fler vårdcentraler etablerar sig där. Inget konstigt alls, egentligen.

Ändå envisas vänstern med att ifrågasätta de vårdvals- och fria etableringsreformer som Folkpartiet och Alliansen genomdrivit. Vänsterpartierna lever kvar i den gamla tidens tänkande, där politikerna ska styra vart patienterna ska gå och där patienternas frihet begränsas.

Själv uppskattar jag att inte vara inlåst i vänsterns vårdsystem. Jag tycker det är bra att jag kan gå till den vårdcentral jag vill – oavsett om den ligger i min hemstadsdel eller inte.

Läs gärna landstingets pressmeddelande:
Trenden fortsätter: Mer vård till invånare i utsatta områden

Media: DN

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: