Jag tänker på de olika tillgänglighetsanpassningar som gjorts i trafikmiljön. Kontrastmarkeringar, stenplattor med grövre beläggning, taktila stråk, nedsänkta övergångsställen med mera.
I torsdags fick vi i trafik- och renhållningsnämnden en nyttig insiktsutbildning, med syfte att få ökad förståelse för hur det är att ta sig runt i trafiken som funktionsnedsatt. Vi fick testa att vara synskadade och att vara rullstolsburna.
Naturligtvis kan ett par timmars övningar längs en uppgjord bana inte ge en fullständig bild av alla problem som finns, men jag tycker ändå det var väldigt lärorikt. Bara en sån sak som hur stor betydelse kontrastmarkeringar har blev väldigt tydligt under insiktsutbildningen.
Stockholms stad har höga ambitioner när det gäller tillgängligheten, och under åren 1999–2010 har ett särskilt tillgänglighetsprojekt drivits. Under den perioden har det årligen satsats 100 miljoner kronor, t.ex. genom ombyggnader av busshållplatser och övergångsställen, montering av ledstänger, fler kontrastmarkeringar med mera – allt för att göra Stockholm till en stad för alla. Det finns mer information om tillgänglighetsarbetet på nätet: www.stockholm.se/tillganglig
Här är några bilder på hur det kan se ut i Stockholms trafikmiljöer. Exemplen är hämtade runt stadshuset.




Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Stockholm, tillgänglighet, funktionsnedsättning, funktionshinder, handikapp
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar