I kväll berättar SVT:s lokalnyheter ABC att Jordbromalmsskolan i Haninge kommer att läggas ner eftersom den inte lockar tillräckligt många elever.
Skolans rektor Paul Heiwe uttalar sig i tv-inslaget och säger med bedrövad min att "Det här är en konsekvens av det fria skolvalet, att segregerade skolor blir mer och mer segregerade".
Paul Heiwe borde se lite gladare ut när han uttalar sig. Att en skola tappar elever och till slut måste läggas ned när den inte uppfyller elevernas förväntningar är ett tecken på att det fria valet fungerar.
Till skillnad från förr (på den gamla dåliga tiden) när elever styrdes till en viss skola – oavsett om den var bra eller dålig – så kan elever nu välja bort skolor som inte duger. I stället kan de söka sig till skolor där eleverna trivs och lär sig mer.
Rektor Heiwe må vara bedrövad över att hans skola ska stängas. Men eleverna i Haninge kan vara nöjda. De förtjänar bättre.
Läs även
Thomas Gür: Hur länge ska barnen vänta?
Lotta Edholm: Tydliga skillnader i Agenda
Se även
Agenda (20/2): Skapar Skolvalet ett nytt klassamhälle?
Läs andra om valfrihet, Jordbromalmsskolan
2 kommentarer:
Hej!
Den segregerade skolan finns i många av Sveriges kommuner. Dåliga skolor kan behöva läggas ner. Tittar du närmare på hur det gick för de elever som slutade 9:an våren 2010 finner du följande. 16 elever från norra Jordbro som valde annan kommunal skola hade 195i meritvärde. 15 elever från samma område som valde Jordbromalmsskolan hade 216 i meritvärde. 6 elever från södra kommundelen som valde annan kommunal skola hade 133 i meritvärde. De 66 elever från södra som valde vår skola hade 160 i meritvärde. Slutsats är att de elever som bor i Jordbro klarade sig bäst om de valde Jordbromalmsskolan. Till saken hör att de absolut allra flesta nyanlända som flyttar till kommunen kommer till vår skola. De har en sak gemensamt och det är att de inte kan svenska vilket vi måste lära dem samt att idogt arbeta för att de ska nå målen i 16ämnen. Har vi tur kommmer de i år 6 för då har vi 4 år på oss. Men de kommer naturligtvis även som 7,8 och 9:or och då har vi lite tid på oss. Alla avgångselever räknas in i statistiken. Ett enormt utvecklingsarbete ligger bakom skolans förmåga att möta alla elever i sitt lärande. Otroligt spännande, utmanande och lärorikt för det ställer hela den traditionella lärarnormen på sin spets eftersom dessa elever kräver en professionell lärarkompetens som ständigt behöver utvecklas. Eleverna finns kvar men fördelas nu på andra skolor. Hoppas de lärare som nu tar över är bra rustade så eleverna lär sig det dom ska för att nå samtliga mål.
Det är väl bra att politiken funderar på vad gör vi med den segregerade skolan? För den finns ju i de flesta svenska kommuner och omnämns ofta som den sämsta skolan. Du välkommen att besöka oss så ska vi hjälpa dig så gott vi kan att få en nyanserad bild av vad som utmärker vår skola.
Mvh
Paul Heiwe
Paul Heiwe - Tack för ditt svar! Om jag förstår dig rätt menar du att politikerna ska göra något åt "den segregerade skolan". Men är det inte det som är skolledarnas uppgift, att driva sin skola på ett sådant sätt att den blir attraktiv för många elever?
Att döma av den statistik du anger så verkar ju inte undervisningen vara problemet, eftersom Jordbromalmseleverna går ut med goda meritvärden. Uppenbarligen är det då andra skäl som gör att många väljer bort Jordbromalm. Med kreativitet, nytänkande (och profilering?) är jag övertygad om att även en skola med dåligt rykte kan vända utvecklingen och bli intressant. Men inte om man bara går och väntar på att politikerna ska göra något åt saken.
Skicka en kommentar