2007-06-17

Ett Sommartips

I förra veckan presenterades årets Sommar-pratare. Jag brukar alltid missa Sommar-programmen (13.05 är liksom ingen bra radio-tid för mig); förra året lyssnade jag bara på Inga-Britt Ahlenius program (som naturligtvis var strålande).

Bland årets Sommar-värdar finns många intressanta namn, men jag skulle särskilt vilja tipsa om Sture Linnér, som ska prata den 11 juli. Jag tror inte det är fel att gissa att Linnér är en av de mest bildade människor som lever i Sverige idag. Han är professor i grekiska och var under 60-talet Dag Hammarskjölds närmaste man. Det var nära att han följde med på den flygresa som tog Hammarskjöld ut i den afrikanska natten för att aldrig återvända. Linnér har också varit rödakorsdelegat, FN:s chefsrepresentant i Egypten, styrelseordförande för Electrolux dotterbolag i Italien och direktör i SAF. Jag har svårt att föreställa mig att ett sommarprogram med Sture Linnér vid mikrofonen kan bli annat än vansinnigt intressant och lärorikt.

1 kommentar:

Petter Envall sa...

Ja det finns en hel rad intressanta namn på årets lista. Ulf Lundell den 23 juni ser jag fram emot först. Tills dess kan jag rekommendera en klassiker från förra året, Mikael Strandberg, äventyrare, Dalmas å det grövsta samt numera även kvinnomisshandlare! En odyssé i dalmål, enkelhet och humor!