2013-01-05

2012 – ett år i garderoben

När vi på nyårsaftonen ägnade oss åt att sammanfatta den gångna året konstaterade jag att 2012 var ett år då jag konsoliderat. Med det menade jag att tillvaron på många sätt blivit bättre, utan att för den skull ha tagit dramatiska kliv i någon riktning. Jag bor kvar i samma tvåa, har varken gift mig, skilt mig, bytt jobb, skaffat barn eller hund, etc.

Detsamma vågar jag nog påstå gäller för min garderob. Den har inte förändrats på något anmärkningsvärt sätt under året, men den har fått lite bättre kvalitet och finish. Konsolidering, helt enkelt.

Det var inför sommaren som ett visst behov av uppfräschning uppdagade sig. Jag har dåligt med schyssta sommarkläder, och gläds därför att jag lyckades fynda såväl ett par fina blå bomulls-/linnebyxor (70/30) samt en ofodrad bomullskavaj från irländska MageeTweed Country Sports sommarrea. Kavajen är jag mycket nöjd med, och byxorna gillade jag så mycket att jag senare köpte ytterligare ett par (ljusbeige). Dessvärre har båda byxorna spruckit i sömmarna, vilket gör att jag måste sätta frågetecken för kvaliteten. (Tweed Country Sports har dock lagat byxorna utan knot.)

Bomullskavajen från Magee på cykelutflykt!
På samma sommarentusiastiska inköpsrunda blev det en härlig linnekavaj från Mabro. Den hittade jag på Lund & Lund. Kavajen har blivit en kär favorit, som dock för närvarande är hos farbror skräddaren för att få lite längre ärmar.

Mabro + vingar.
Kostym har jag ofta på jobbet, och därmed finns det ett kontinuerligt förnyelsebehov på den fronten. I år har jag skaffat två stycken nya: en mörkblå från Corneliani (NK) och en mörkgrå från Caruso (Gabucci). Cornelianin är sydd av ett super 150-tyg vilket, om jag uppfattat saken rätt, är mindre slitstarkt än Carusons super 110-tyg. Den får därmed tjänstgöra som finkostym, medan jag kommer unna mig att använda Caruson lite mer till vardags.

Premiär för Corneliani.
Jakten på den optimala kostymen är för övrigt ständigt pågående i mitt liv. Eftersom jag har en begränsad budget kan jag inte betala hur mycket som helst. Samtidigt sätter jag värde på gott hantverk och välsydda produkter. Min ambition är alltså att hitta en tillverkare som erbjuder en bra balans mellan pris och kvalitet. Corneliani är alldeles för dyra, och egentligen också Caruso. Men det kanske är dit man ändå måste sträcka sig?

Caruso på nyår.
Jämför kavajerna på bilden nedan. Den till vänster är en Tiger, den till höger är Caruso. Prisskillnaden är kanske 2–3 000 kr. Där slaget på Caruson rullar ut mjukt över bröstet, viker sig Tigerns nästan som ett papper. Det är sådana här detaljer som jag uppskattar, och som jag tycker det kan vara värt att betala lite extra för.
Tiger – Caruso
Ibland kan kostym kännas lite överklätt, då är det trevligt att ha kavaj och uddabyxor. De ovan nämnda Magee-byxorna är sommarbetonade, så till hösten införskaffade jag ett par härliga grå flanellbyxor från Oscar Jacobson (Ströms) och ett par alldeles, alldeles underbara bomullschinos från Incotex (Nitty Gritty). Incotex är en byxtillverkare som definitivt väckte mitt ha-begär.

Byxor från Incotex.
Det var allt för idag. Garderobsrelaterade tips och synpunkter mottages tacksamt i kommentarsfältet nedan. I morgon tänkte jag återkomma med skor och slipsar.

Inga kommentarer: