2006-12-11

Slutsprutat

Fy fan vad trött jag blir på myndigheterna i det här landet ibland.

Följande omständigheter föreligger: Båstad, en liten men charmig håla på nordöstra Bjärehalvön, befolkas under sommarmånaderna av tusentals turister och festprissar. En hel del av dessa (eller kanske snarare deras föräldrar) har hysteriskt mycket pengar, som de gärna sätter sprätt på i Båstads nattliv. Ett utav bratsens nöjen är att köpa in champagneflaskor och spruta den dyra drycken på varandra.

Champagnesprutandet - ett fenomen som numera har ett eget epitet ("stekning") - är naturligtvis ett utomordentligt fånigt och pubertalt nöje. Men om de så gärna vill så får de väl roa sig med det. Vem bryr sig?

Jo, Folkhälsoinstitutet, förstås. Enligt denna myndighet, som har till uppdrat att tala om för oss svenskar vad vi bör och inte bör göra för att hålla oss friska och sunda, ska bratsen omedelbart upphöra med champagnesprutandet. Det strider mot alkohollagen, har man kommit på. Båstad kommuns alkoholhandläggare Per Martin Boklund hakar på. Det strider mot ordningsreglerna, tycker han.

Det är fortfarande gott gry i förmyndarsamhället.

3 kommentarer:

annalin sa...

En helt annan sak: gick det bra i lördags? Jag SAKNAR rep.f!!!

Jesper Svensson sa...

Jadå, det gick bra. Glöggen och pepparkakorna gick åt som smör i solsken. Naturligtvis var många rätt julstressade, men en hel del stannade och pratade lite. Tror vi lyckades värva en och annan ny medlem.

Vi saknar dig också. Hoppas du kan komma tillbaka snart :-)

annalin sa...

Jag hade tänkt komma dit och säga hej men det blev visst inte så. Om jag inte hade haft sån bacillskräck hade vi gärna kunnat ha små lokala möten här. Men då måste jag veta att absolut ingen är tex förkyld...
Men jag vill verkligen försöka komma nästa gång det är nåt...när nu det blir. Läste du i min blogg om kungens SL-kort (eller det visste du kanske redan)?