2006-12-07

Det här med stav-ning är inte lätt

Alla som känner mig vet att jag har svårt för att se ett språkfel (särskrivningar, stavfel) utan att drabbas av våldsamma obehagskänslor. För att bli uthärdlig i sociala sammanhang försöker jag dock lägga band på mig och låta bli att påtala varje fel jag ser. (Detta är inte så lätt som det kan verka för folk i allmänhet, och journalister och reklamare i synnerhet, skriver som krattor.)

Fast ibland går det inte att låta bli. Jag fick ett mail (nej, jag har inte lärt mig skriva "mejl" ännu) från en person med Yahoo-konto. Priset man får betala för 1 gig gratis lagringsutrymme är att de förser varje mail med en reklamtext längst ner. Med hjälp av följande text vill de marknadsföra sin nya stavningsfunktion:

Stava rätt! Stava lätt! Yahoo! Mails stavkontroll tar hand om tryckfelen och mycket mer! Få den på http://se.mail.yahoo.com
Stavkontroll? Låter som nåt slags bilbesiktning à la Sälenfjällen. Gissningsvis klarar jag mig rätt bra utan den tjänsten även i framtiden.

Inga kommentarer: