2011-11-13

Avståndstagande politiker?

Tänk på avståndet mellan dig och dina folkvalda stod det på en bild jag såg på Facebook. Den som gjort bilden tycker nog att svenska politiker är för få eller för otillgängliga. Eller så vill man bara spä på den nidbilden.


Faktum är att det finns ganska gott om politiker i Sverige. Det finns ett demokratiskt och representativt värde i det. Ett för långt avstånd till politikerna försämrar möjligheterna till ett vitalt demokratiskt samtal och kan leda till att människor tappar tilltro till det demokratiska systemet. (Intressant nog är det väl för övrigt ofta samma personer som tycker att avståndet till politikerna är för långt som tycker att det finns för många politiker.)

Jag kan hålla med om att avståndet kan uppfattas som långt till vissa politiker. Man ska nog inte räkna med att få tala med Fredrik Reinfeldt om man ringer honom. Men i många andra fall är nog avståndet mer inbillat än faktiskt.

För att illustrera detta har jag gjort en karta där jag markerat alla lokalpolitiker i min stadsdel, Skarpnäck. De blåa är Allianspolitiker, de röda är oppositionen. Kartläggningen har jag för övrigt gjort med hjälp av Eniro.se, alltså inte via några hemliga kontaktlistor. Alla dessa sitter i stadsdelsnämnden. En del sitter även i kommunfullmäktige.



Tänk på avståndet mellan dig och dina folkvalda uppmanar Facebookbilden. Ja, gör det. Så kommer du upptäcka att det inte är särskilt stort.

Inga kommentarer: