2007-03-19

Pensionshelvetet

Jag går i pension 2044. Det är ett tag till dess. Men redan nu envisas pensionsbolagen med att fylla min postlåda med en herrans massa papper. Vilka jag, ordningsmänniska som jag är, noggrant sätter in i min "viktiga papper"-pärm under fliken P. Där finns nu en avsevärd mängd papper. Och ärligt talat undrar jag om jag nånsin kommer att få tid, ork och lust att sätta mig in i vad alla de där papperen innebär.

Det svenska pensionssystemet är ju ett sammelsurium av statliga pensioner, premiepensioner och avtalspensioner. Så här är läget för mig (tror jag). Jag är ju numera statligt anställd, och får därmed pension genom nåt som kallas SPV. Tidigare var jag privatanställd tjänsteman och fick då pension genom Alecta. Innan dess var jag privatanställd inom LO-kollektivet (på den tid jag körde taxi) och får därför papper från Fora varje år (i nuläget uppgår mina pensionstillgångar där till 12 084 kr, hurra!). Som lök på laxen kommer nåt slags meddelanden från Collectum (vad det nu är) samt de sedvanliga orangea kuverten från PPM och så från nåt fanstyg som heter minpension.se.

Summa summarum har jag alltså pensionsbesked m.m. av olika slag från sex olika ställen att hålla reda på. Som att mitt liv inte var roligare än så...

Allvarligt talat: det här är ju sjukt. Och sjukast av allt är att det inte går att flytta pengarna mellan de olika förvaltarna. Jag skulle t.ex. gärna flytta den lilla skvätten jag har hos Fora till Alecta men se nähä, det går ju inte det minsta bra att göra på det viset. Har varit i kontakt med både Fora och Alecta men båda protesterar vilt. I stället ska jag tvingas fortsätta sätta in alla dessa pensionsbesked från helvetet i min pärm. Varje år, hela livet.

Näfyfan. Ge mig gift att dö eller drömmar att leva.

2 kommentarer:

Petter Envall sa...

Jag haller fullstandigt med!!! Vad fan haller de pa med egentligen!? Nar allt annat blir alltmera overskadligt och latthanterat kvarstar pensionen som en enda rora som ingen orkar ta tag i! Jag som bor utomlands ar numera forskonad fran alla papper men har en MYCKET olustig kansla for vad som hander nar jag kommer hem igen! Da har jag dessutom en skvatt pension att hamta fran Hong Kong! Nagon (d.v.s. du som politiker) borde driva den har fragan! Till och med Kommunistkina har ju ett battre system an Sverige! Visserligen forenklas det val av att medelaldern ar typ 45.....
/P

Anonym sa...

Det är därför du skall logga in på minpension.se så att du får koll på din egen pension. Min Pension är ju en portal som sammanfattar vad du har i alla andra system (orange kuveret, röda kuvert från Collectum) osv...

/Pelle