2012-03-14

Individualisera varmvattnet!

I min bostadsrättsförening betalar var och en för sin egen elförbrukning. Andra komforthöjande trevligheter, såsom varmt och kallt vatten och värme, bakas dock in i hyran. Det innebär förstås inte att det är gratis, men kostnaden blir "osynlig".

Varmt, gott – och gratis?

Jag har länge tyckt att detta är märkligt. Om min kostnad för vatten och värme inte påverkas av att jag plaskar i badkaret varje dag eller låter elementen stå på full effekt trots att jag är på semester – ja, då har jag ju väldigt små incitament att hushålla med resurserna.

Tidningen Metro uppmärksammade häromdagen att ett antal bostadsföretag inför inviduella varmvattenmätare. Det är ett bra initiativ. Åtminstone i nybyggda flerfamiljshus borde det vara en självklarhet att var och en själv får stå för sin förbrukning av el, värme och vatten.

Läs även:
Miljöbloggen: Duscha mindre och få lägre hyra

Inga kommentarer: