Nacka nästa?
Som folkpartimedlem kommer jag att rösta ja till förslaget, och hoppas naturligtvis att Ullenhag och Rydberg får brett stöd i partiet. Deras förslag innebär att Folkpartiet kommer att förorda en lösning som beräknas kosta cirka 11 miljarder kronor. En alternativ lösning, som också studerats av SL, kostar drygt 16 miljarder.
Oavsett vilket alternativ man väljer är det en gigantisk investering, som landstinget behöver hjälp med. Det är därför bra att FP-politikerna inte bara ritar tunnelbanedrömmar på en karta, utan också resonerar kring hur finansieringen ska lösas. Såväl landstinget som staten ska bidra, förstås, men även berörda kommuner – i synnerhet Nacka, där intäkter från nybyggen och fastighetsutveckling bör kunna bidra till tunnelbanebygget.
"Alla berörda parter måste prioritera en snabb byggstart", skriver Ullenhag och Rydberg. Och det har de rätt i – tunnelbanan beräknas inte kunna stå klar förrän runt 2030, så några ytterligare förseningar finns det inte tid för.
Läs även:
Lars Lundqvist (FP): FP vill ha tunnelbana till Nacka
Birgitta Rydberg (FP): Tåg mot Nacka, tag plats...
Anna Starbrink (FP): Bygg blå linje till Nacka!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar