2013-05-03

Coca-cola rensar ut Mohamed

Coca-cola säljer läsk med vanliga svenska namn på etiketten. Men ett av de vanliga namnen i Sverige får inte vara med – det anses stötande.

Coca-cola lanserar nu en kampanj där de "hyllar sina konsumenter". I stället för produktnamnet kommer flasketiketterna under en period att prydas med de "150 vanligaste namnen".

I Sverige kommer således alla Anna, Mikael, Anders och Maria att kunna köpa en flaska cola med det egna namnet. Mitt eget namn, Jesper, har plats 72 på SCB:s topplista bland de vanligaste tilltalsnamnen, och finns också med i Coca-colas kampanj. Ett ännu vanligare namn är Mohamed, som 19 592 svenskar lystrar till. Det ger en listplacering på 62, strax efter Jakob och William, men före Lucas och Roger. Och, som sagt, Jesper.

Johan, Jesper och Emil överlevde Coca-colas censur.
Men Mohamed har rensats bort av Coca-cola. Förklaringen till detta är en smula märklig. "Coca-cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA", säger marknadschefen Gustaf Wetterwik till SvD. Coca-cola tror att "det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha med det på en produkt som är så förknippad med USA".

Alltså, jag förstår inte. Svenskar som köper Coca-cola – en produkt som onekligen associeras med USA – förväntas alltså tycka att det är helt naturligt och inte det minsta konstigt att det står Jenny och Niklas på etiketterna, men om det skulle råka stå Mohamed, då är det plötsligt stötande? För vem, undrar man?

Oavsett om man ska komma till slutsatsen att det är vi "icke-Mohamed" som ska bli stötta, eller Sveriges nära 20 000 Mohamed, så torde man behöva utgå från antingen att namnet Mohamed associeras med något som är negativt och stötande – eller att samtliga Mohamed associerar USA med något negativt och stötande.   Coca-colas agerande är fegt och fördomsfullt och bidrar till att göra alla som heter Mohamed till bärare av något som kanske kan beskrivas som kollektiv skuld. Det, om något, är stötande.

Media:
SVT, Resumé

Läs även Hanif Bali i Aftonbladet. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Amerikanarna är rädda för jihad efter att en svensk man ritat en teckning och kallat den för mohammed. Tänk då vad som händer om man döper en flaska som bidrar till fetma och diabetes för mohammed. Det kommer bli 11 september x 2.

Anonym sa...

Expressen kanske skulle sitta ner i båten och inte göra en så stor sak av avsaknaden av Mohammed (eller andra stavningar av samma namn).

När EN obskyr, lite småknepig, halvkänd svensk konstnär ritar en rondellhund och döper den till Mohammed drar en skitstorm igång i halva världen och folk bllir dödade i kravallerna, för en liten jävla tecknings skull.

Vad händer då om man har profetens namn avbildat på världens mest kända symbol för "den store satan"?

henkeunlimited sa...

Nu är det så att Muhammed inte är ett svenskt namn, och Muhammed är förknippat med våldsideologin islam. Varför vill man förknippa sitt varumärke med våld och förtryck? Det var rätt att välja bort Muhammed.

Är du inte övertygad? Fråga någon som heter Muhammed i Sverige om hen är svensk så har du svaret.

Anonym sa...

Henkeunlimited,

det finns olika sätt att vara svensk på. Alla kan inte vara troende kristna blonda och blåögda med svensk historia sedan tidig järnålder. Jag säger ofta att jag är svensk därför att Sverige är mitt land (också). Här känner jag mig hemma och jag är med och bygger landet. Snacka skit om islam kan du göra, det är din okunskap och ditt problem.