Nu är det klart att Volvo säljs till kinesiska Geely. Sedan tidigare vet vi att Saab numera är nederländskt. Innebär detta att svenskt bilbyggande och svensk bilindustri därmed tagit ett steg mot graven?
Jag tror inte det. Saab och Volvo har varit utlandsägda sedan länge. Kanske kommer det i framtiden att krävas ytterligare välvilja för att kalla dem för "svenska" bilar. Särskilt om tillverkningen på sikt inte kommer att ske här (därom vet vi inget men en flytt till lågkostnadsländer vore väl inte direkt någon sensation).
Men oavsett vad som händer med bilmärkena Volvo och Saab så består ju bilindustrin av så mycket mer än själva bilfabrikerna. Utvecklingsavdelningar, designkontor, testanläggningar och, inte minst, underleverantörer kan numera, tack vare globaliseringens alla fördelar i form av infrastruktur och rivna gränshinder, etableras fysiskt oberoende av varandra. Vilket innebär att Sverige, om vi håller oss framme, borde ha goda förutsättningar att kapa åt oss en bit av "bilkakan" även i framtiden och att Göteborg-Trollhättan kan fortsätta vara ett internationellt bilkluster.
Jämförelsen med 1980-talets krisande teko-industri är sliten men intressant. Visst, vi har inte lika många lågkvalificerade sömnadsarbeten längre (vilket den som läst Torbjörn Flygts Underdog nog inte beklagar), men vi har ändå en högst livaktig modeindustri. Den t-shirt jag har på mig just nu kan få representera min tankegång: Formgiven av svenska framgångssagan Filippa K, tillverkad i Portugal.
Även om man tror på denna ljusa framtidsbild så inser man nog att vi inte bara kan luta oss tillbaka. Om Sverige i framtiden ska kunna hävda sig i konkurrensen i bilbranschen måste vi ha duktiga tekniker, formgivare och ingenjörer. Grunden för detta läggs i skolan, och det är därför Folkpartiet vill ha en skola i världsklass där fokus är på kunskap.
Vid sidan av detta krävs förstås rimliga villkor för företagande och tillgång till kapital. Därför är det bra att vi har avskaffat förmögenhetsskatten, som drev kapital ut ur landet, och därför vill Folkpartiet fortsätta arbetet med regelförenklingar och skattesänkningar.
Att Geely köper Volvo är inte ett hot mot Sveriges framtid. Åtminstone inte under förutsättning att det drivs en politik som skapar möjligheter för nya företag att växa fram.
Läs vad andra skrivit om Volvo, Geely, Saab, globalisering
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar