2009-06-05

Dubbel moral är inte dubbelt så bra

Jag har skrivit om det här innan, men jag kan inte låta bli att ta upp det igen.

För inte så länge sen gick tre partisekreterare på vänsterkanten ut och beklagade sig över att Allianspartierna satsat på tv-reklam. Man oroade sig bl.a. för att tv-reklam tenderar att bli negativ, s.k. bad campaigning, dvs. att man smutskastar motståndaren snarare än att framhäva sin egen politik.

Det är därför så oändligt underhållande att än en gång notera att de som har bad campaigning som paradgren är just vänsterkartellen. I dagens Metro gick LO ut med en stor annons där man försöker svartmåla Fredrik Reinfeldt p.g.a. ett uttalande han gjort om det låga valdeltagandet i EP-valet.

Ännu mer underhållande blir det eftersom sossarnas partisekreterare Ibrahim Baylan gett uttryck för ungefär samma uppfattning. "Det är ju inte ett vanligt val. I ett vanligt val har vi högre ambitioner."

Ointresset för EP-valet har sossarna intressant nog gemensamt med - LO! Landsorganisationen bryter nämligen med sin tradition att bidra ekonomiskt till sossarnas valrörelser. Förra valet fick (S) drygt en halv miljard, detta valet har LO inte öronmärkt en enda extra krona.

Man undrar varför. Kan det bero på att LO-ledningen tror att väljarna insett att EU-valet inte är lika avgörande för deras vardag och för framtiden?

Inga kommentarer: