2008-01-06

Varde ljus!

Efter ett par dagar i civilisatoriskt mörker (dit räknar jag nu inte julvistelsen på Västkusten) har Com Hem nu sett till att min tillvaro återigen illumineras av åtkomst till internet. Vilket gör att jag äntligen kan få lite utlopp för mitt behov att kontaminera cyberrymden med förflugna ord och vilsna tankar.

Julen var bra; nyår var dock bäst. Trots att jag, som ovan kock, var ett nervvrak ungefär två veckor innan nyårsmiddagen (drömde nästan mardrömmar om hummersoppa, örtagårdsstek och vinkokta päron) så gick allting som smort. Möjligen bidrog Spruceups nyårschampagnelåda till detta - med några glas Jean-Paul Morel cuvée speciale till fördrink så kunde det bara bli bra.

Vi fortsatte på champagnetemat till förrätten; hummersoppan ackompanjerades av Michel Cousinat brut tradition, vilket visade sig vara ett utmärkt val. Den örtagårdskryddade rostbiffen blev lyckligtvis alldeles lagom rosa i köttet och vinet, Domaine du Vieux Lazaret 2005 (Châteauneuf-du-Pape) var det godaste jag druckit sen en vällagrad Montes Alpha i höstas. De vinkokta päronen, som serverades med råkräm och Château Menota 2005 var en ren njutning. Nånstans efter kaffet med avec började det bli lite dimmigt, det måste erkännas. Men det blev bubbel på balkongen vid tolvslaget och sen alldeles för hög musik i några timmar.

Hummersoppa serveras.

Hedda.

Hedda och Thomas.

Jag, Erika och Måns.

Så här galen kan en skattejurist bli.

Bildens suddighet är betecknande.

Dagen efter ägnades åt omhändertagande av disk.

Inga kommentarer: