I torsdags sammanträdde trafik- och renhållningsnämnden och tog då ställning till en remiss från landstinget avseende förlängningen av Spårväg city längs Klarabergsgatan fram till Centralstationen. I remissen anges att man planerar för biltrafik på sträckan, men stadens tjänstemän har utrett frågan och kommit fram till att det skulle gå att göra Klarabergsgatan bilfri.
Klarabergsgatan 2018? |
Min uppfattning är att bilfria gator kan öppna nya möjligheter i city; inte minst vore det välbehövligt i den sunkiga del av Klarabergsgatan som vetter mot Centralstationen. Jag förstår att vissa oroar sig för biltrafikens framkomlighet, men samtidigt är detta helt i linje med planeringen för framtidens Stockholm, där gång, cykel och kollektivtrafik ska prioriteras framför biltrafiken.
Erfarenheten visar att när en gata väl befriats från biltrafik så känns beslutet i efterhand ganska självklart. En gång i tiden var till exempel Drottninggatan öppen för biltrafik. Nybrogatan blev gågata 2003, Götgatsbacken året efter. Ingen vill väl öppna dem för biltrafik igen?
Biltrafik på Drottninggatan 1962. Foto: Spårvägsmuseet. |
Spårväg i centrala Manchester. |
Länkar:
Starkt stöd för bilfria gator, Bilfritt Klarabergsgatan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar