2012-07-08

Björkhagen först med blåskyltat hus!

I början av 2007 var jag alldeles nyinflyttad i Hammarbyhöjen. Vid ett besök i Björkhagen fick jag för första gången syn på det höga vita huset, ritat av Georg Varhelyi (1913–2001).


Jag bloggade om mina intryck av huset, se Fantastisk funkis. Så förtjust blev jag att jag beskrev det som en "nästintill religiös funkisupplevelse". Några som också tycks ha blivit förtjusta i huset är Samfundet S:t Erik, som nu förärat Varhelyis hus en blå kulturhusskylt. Enligt Mitt i Söderort är det den första skylten som sätts upp i ytterstaden, och det är naturligtvis roligt att även lyckad arkitektur i ytterstaden uppmärksammas.

Så här skriver Samfundet S:t Erik på sin skylt:
Björkhagens Höghus, Björkhagsplan 9 (Duggregnet 5)ritades av den ungerskfödde arkitekten Georg Varhelyi 1954 för Svenska Bostäder AB och annonserar på långt håll stadsdelens centrum. Fönstrens olika former och placering har gjorts till dekorativa element i den anslående fasaden. När huset byggdes var det Stockholms högsta bostadshus och inrymde alltifrån bostäder för ungdomar, familjer och pensionärer till daghem, medborgarhus, ateljéer, restaurang och bensinstation.
Min uppmaning i det tidigare blogginlägget kvarstår definitivt: "[O]m någon har vägarna förbi Björkhagen, kliv gärna av tunnelbanestationen och stå och beundra höghuset ett par minuter."

Inga kommentarer: