2007-05-15

EU är bra, trallala

Svenskarna börjar sakta men säkert bli mer positiva till EU. Och nyheter som den här, att det ska bli billigare att ringa med mobilen utomlands, bidrar förhoppningsvis till att ge opinionen en knuff i rätt riktning.

För fortfarande är siffrorna inte imponerande - 43 procent är EU-positiva och 31 procent EU-negativa. (Bland partierna bildar miljöpartiet, kommunisterna och sverigedemokraterna en skön neggoallians.) Själv hör jag till de 43 positiva procenten. Jag gillar tanken på att vi samarbetar och skapar en inre marknad utan gränser, att vi samarbetar polisiärt, fiskalt, monetärt och militärt.

Samtidigt ogillar jag EU:s jordbrukssubventioner och yttre murar. Och det är den här typen av "rikemansklubbsbeteende" som jag tror många stärker EU-kritikerna i sin uppfattning. (Samt tramsigheter som parlamentets flängande mellan Bryssel och Strasbourg.)

Att komma till rätta med den här typen av konstigheter är nog nödvändigt om EU ska kunna bibehålla och stärka sitt folkliga stöd på sikt. Samt, givetvis, att man fortsätter att ägna sig åt sånt som gör livet lite lättare - och billigare - för den enskilde EU-medborgaren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket parti är kommunisterna...?

Jesper Svensson sa...

Hm, vänsterpartiet tror jag nog de kallar sig nuförtiden. Men det är ju som Fröding sa; strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllene dosor. Same shit, different name, alltså ;-)