2010-08-23

Sanningen om Nyamkos klänning

Livet som valarbetare är omväxlande. Idag blev integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni utfrågad av Expressens Christina Lundell och Niklas Svensson vid tidningens valstuga vid Sergels torg.

Nyamko Sabuni blir utfrågad.

Folkpartiets valombudsman var naturligtvis där för att dela ut valmaterial till åhörarna. En kvinna kom fram och ville ställa en fråga: "Den där klänningen som Nyamko Sabuni har på valaffischerna, varifrån kommer den?" Kvinnan hade tidigare ställt frågan via e-post till ministerns stab, men inte fått något bra svar. Jag sa att jag skulle ta reda på det, och sen stressade den klädintresserade kvinnan vidare.

I den situationen var det onekligen väldigt praktiskt att ha ministern nära till hands. När Niklas Svensson var klar med sina frågor trängde jag mig förbi Säpo-vakterna och ställde den fråga som kvinnan i publiken så gärna ville ha svar på.

Så. Om nu händelsevis någon annan i den breda allmänheten funderat på var Nyamko Sabuni köpt sin grå topp (det var alltså ingen klänning) så kan jag meddela att den kommer från Filippa K.

Läs andra om Nyamko Sabuni, Filippa K

Inga kommentarer: