2007-01-28

Shoppandets psykologi; varför trillar jag dit?

Vissa människor tycks ha självdisciplin. Jag har det inte. I varje fall inte när det gäller shopping. Nu har jag allvarligt börjat fundera på varför. Vad är det som gör att jag inte kan hejda mig när jag hittar nåt plagg som jag tycker att jag bara måste ha. När jag samtidigt vet att jag egentligen inte har råd utan borde lägga de där pengarna på något förnuftigt i stället. Mat, till exempel.

I lördags var jag på stan. Jag skulle köpa lite småkrafs på Clas Ohlson (jo, faktiskt!) samt ett headset till datorn (för Skype-telefoni). Så långt allt väl. Men sen kunde jag ju liksom inte hålla mig från att slinka in på Åhléns och kolla på rean. Sedär, en rödrutig skjorta från Bruuns Bazaar. Lite för dyr till ordinarie pris, men så var det ju 30 % rea! Efter en provning var jag såld och gick till kassan. Då visade det sig att skjortan hängt fel och inte alls var på rea.

Om nu sunt förnuft och självdisciplin härskat i det råttbo jag har mellan öronen så skulle jag självklart hängt tillbaka skjortan. Men icke sa Nicke. Habegäret var väckt och därmed var saken klar. Som min gode vän Johan en gång sa: Är huvet dumt får plånboken lida.

I dag var jag också på stan. Kom på att jag behöver ett par schyssta våriga byxor till min nyinköpta skjorta. Filippa K hade varit hygglig nog att tråckla ihop ett bar snajsiga chinos till mig. För dyra givetvis. Även denna gång var det svindlande nära att jag trillade dit. Det enda som räddade min privatekonomi från total förödelse denna månad var det triviala faktum att 48:orna kändes lite för små och 50:orna lite för stora. Snacka om räddad av gong-gongen. Alternativet hade varit att dryga ut kassan som gatumusikant.

Den naturliga frågan (som antagligen sysselsätter en hel skvadron välbetalda psykoanalytiker i USA) är: Vad är det som gör att man liksom inte kan säga stopp, dra ett streck, tacka nej när man hittar en klädtrasa som säger, nej kräver, "köp mig!"? Finns det månne nåt piller för bättre motståndskraft? (I så fall: kan du vara hygglig och skicka över en dubbel dos?)

1 kommentar:

Petter Envall sa...

Hehe...ja du..aven om jag i manga fall ar sjalvdisciplinens okronte konung maste jag erkanna att nar det kommer till shopping ar jag exakt lika dalig!! For mig att ga in pa Clas Ohlsson kan narmast jamforas med att slappa los en sprutnarkoman i en kanylfabrik! Har tyvarr ingen losning pa problemet heller, men jag ser uppriktigt fram emot den dagen da jag moter dig klockan 05:30 utanfor Gullmarsplan med en trave Metro i handen!;)
/P