2012-07-08

Min Almedalsvecka 2012


Årets Almedalsvecka var hektisk. Medan solen strålade över Visby studsade jag runt mellan allehanda seminarier. Huvudsakligen sjukvårdsrelaterade, förstås, eftersom jag var där i tjänsten. Men jag fick också möjlighet att lyssna på ett par seminarier om trafik- och stadsbyggnadspolitik. Så här såg mitt Almedalsschema ut:

Måndag
09:00–10:00 Patientjournalen på nätet – en fråga om säkerhet och förtroende. Arr: Sveriges läkareförbund
11:00–12:30 Barnvakt
13:30–15:00 Aktiv hälsostyrning: Hur kan vi tillsammans med patienten skapa en bättre och billigare vård? Arr: Health Navigator AB

Här spanar jag in Renaults nya "elbilsmoppe" Twizy. Häftig!

Tisdag
08:3009:45 Hur många elbilar kommer vi att se på de svenska vägarna och hur ska de laddas? Arr: Siemens
10:4511:00 Bättre sjukhus- och äldremat till samma pris – en vision inom räckhåll? Arr: Kost & Näring
12:00–13:45 Bortom för och emot: Hur kan privata alternativ, kundval och upphandling i välfärden fungera bättre? Arr: Entreprenörskapsforum, Fores och Leading Health Care
15:0016:30 Hur får vi världens bästa patientmåltider? Arr: Sodexo
17:0018:00 Barnvakt


Borgarrådet Lotta Edholm, min kollega Rasmus Jonlund
och landstingsrådet, tillika chefen, Anna Starbrink.


Onsdag
08:0010:00 Sjukvård i världsklass – är Sverige redo att satsa? Arr: Dagens Medicin och Telia 
11:0013:15 Handrullade köttbullar till patienten. Arr: Södersjukhuset
13:15–15:00 Sociala medier i sjukvårdens tjänst. Arr: Södersjukhuset

Torsdag
08:00–10:00 Ska kvalitet få löna sig i vårdvalet? Arr: Dagens Medicin, Miljöpartiet och Praktikertjänst 
15:0016:30 Dags för en stadsminister? Arr: Sveriges Arkitekter 
19:0020:00 Partiledartal Jan Björklund (FP)


I väntan på Jan Björklund. Med Anne-Lie Elfvén och Daniel Forslund.

Almedalsveckan är en otroligt spännande tillställning och det dignande utbudet av seminarier och debatter fascinerade mig redan när jag år 2010 besökte Almedalen för första gången. Då hade jag ett friare program och gick på allehanda evenemang allteftersom det föll mig in. Vill också minnas att 2010 års vecka var mer debattinriktad; inte så konstigt kanske, ett valår.

Efter fyra dagar i Visby känner man sig ganska korvstoppad. Nu återstår att gå igenom minnesanteckningarna från seminarierna och reflektera över alla nya intryck och insikter.

Almedals-toppen
+ Bloggplats H12. Almegas digitala skrivarstuga är ett andningshål som jag i år besökte alltför lite.

+ Politikerbloggens bäst klädda-lista, där jag klämde mig in mellan Göran Hägglund och Olof Lavesson. Jan Eliasson var välförtjänt vinnare.

+ Örtstekt kalvrygg med primörer, honungssötad sherryvinägersky och gremolatasmör på Donners brunn.

Hedrad över fjärdeplatsen.

Almedals-botten
 Mobilnätet. Segt som sirap, även i år.

Inga kommentarer: