2012-07-12

En sent samtal om kvinnosyn

Ett blogginlägg av Tomas Gunnarsson, som kallar sig "Genusfotografen", har idag blivit uppmärksammat i sociala medier. Bakgrunden är att Gunnarsson för några veckor sedan skrivit om ett reportage i Xpress, Arlanda Express ombordtidning, där kocken Louise Johansson intervjuades.

Reportaget illustrerades med bilder på Johansson, inte i arbetskläder utan i en tunn sommarklänning, välsminkad och i vissa icke-professionella poser, ibland med sexuell anspelning. På en bild dricker Johansson med viss möda vatten ur en slang. Gunnarssons kommentar: "Så här marknadsför Arlanda Express Sverige. Genom spermadrickande mästerkockar." Bilden finns på fotografens hemsida, för den som vill bilda en egen uppfattning.

Att Gunnarsson publicerade och kommenterade dessa bilder på sin blogg föll dock inte i god jord hos fotografen och dennes agentur. De har krävt skadestånd från Gunnarsson för att han publicerat bilderna utan tillstånd. Så vitt jag förstår har parterna nu nått en förlikning, som kostat Gunnarsson 15 000 kronor.

Jag blir vansinnigt provocerad av det här. Gunnarssons syfte har varit att, som han själv skriver, belysa "att kvinnor som regel, även när de är kamerablixtbelysta för sin kompetens, intervjuade i sin yrkesroll, ombeds busa, ömsa yrkesuniformen och tindra som latenta sexälvor mot kameran". Är man kvinna räcker det inte att vara duktig på det man gör; för att duga ska man helst vara snygg och vilja åma sig framför kameran också. Det är hopplöst att vi år 2012 inte kommit längre än hit.

I sammanhanget kommer jag att tänka på en annons som jag såg på stan härom veckan. Företaget Toppboende bygger vindsvåningar, och marknadsför sig med rubriken "Vi bygger vindsvåningar som du aldrig glömmer" och en bild på en välsminkad, vacker kvinna i tajt, kort klänning och höga klackar. Annonsen fick mig att haja till, eftersom jag inte omedelbart såg kopplingen mellan vindsvåningar och lättklädda kvinnor. Jag skickade därför ett mail till Toppboende (detta var den 20 juni) där jag skrev följande:
Hej,
jag har sett att ni gör reklam för vindsrenoveringar (se bifogad bild).
På vilket vis tycker ni att personen i reklamen har samband med de tjänster ni säljer?
Jag fick inget svar, vilket jag kom att tänka på ikväll när jag läste om Genusfotografen. Skickade därför en liten påminnelse. Döm om min förvåning när jag nästan på studs, klockan 22:37, blev uppringd av vd:n för Toppboende. Han upplyste att annonskampanjen hade kostat 160 000 och verkade inte tycka att mina frågeställningar var relevanta.

A room with a view?

Jag förklarade att jag skulle tycka det var intressant att veta hur han resonerade när han beställde annonserna. Har kvinnan på bilden något samband med vindsvåningarna? Är hon arkitekt? Byggarbetare? Vd:n hävdade då att kvinnan på bilden är hans hustru, som är en duktig inredningsarkitekt. Jag fick också veta att bolaget har fullt med arbete i fyra år framåt.

Vd:n ville förvisso inte avslöja sin hustrus namn, men jag litar naturligtvis på vad han säger. Kvinnan på bilden är alltså en duktig inredningsarkitekt, anställd av Toppboende. Ändå tycker jag det hade varit intressant att veta hur Toppboende resonerade när man valde bild. Det verkade dock inte finnas ett ömsesidigt intresse att fortsätta resonemanget; jag blev uppmanad att "skaffa mig ett jobb" och fick veta att vd:n "blir så förbannad på jävla sossar som er". (Detta trots att jag upplyst honom om att jag är folkpartistisk politiker i Stockholms stad.)

Objektifieringen av kvinnor i olika sammanhang kommer vi nog att få leva med ett tag till. Men om alla vi som tycker illa om detta gör oss besväret att skicka ett litet mail till företag som publicerar sådana här bilder, eller använder dem i sin marknadsföring, så kanske vi på sikt kan bidra till ett samhälle där kvinnor ses lite mer som människor, och lite mindre som objekt.

Avslutningsvis vill jag gärna uppmärksamma att det startat en insamling till Genusfotografen. Jag har gett ett litet bidrag, för jag tycker det är beklagligt när upphovsrättsregler används för att kväva en angelägen samhällsdebatt.

Läs även AjourFotoagentur tvingade ner bildkritik från blogg och Hanna Fridén: "Måste alla kvinnor se ut som att de jobbar för Vogue?" Även DN och AB rapporterar och Patrik Kronqvist skriver på Newsmill (13/7). En icke-censurerad bild av Genusfotografens blogginlägg finns här. Björn Lindgren och Jakob Lundgren (MP) skriver här.


Fler bloggar:
Sanne Aronsson: Konsten att förstöra sitt varumärke
Elin Börjesson: Bilder på kvinnlig kock fick hård kritik på nätet
Hanna Lager (FP): Genusfotografen i blåsväder

Jörgen Lindell (PP): Upphovsrätt som ett medel att tysta kritik
Niklas Starow: Fotostudion "Spectacular studios" censurerar kritiker
Webbfunktion: Spectacular studios versus Genusfotografen

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att företaget Toppboende tillhandahåller kontakter med myndigheter och andra instanser, enligt hemsidan. Borde inte företaget skriva som det är - vd ringer och skäller. Något som varken är förtroendeingivande eller smart och som rimligen bör skrämma bort alla intresserade kunder.

"Vi handhåller kunskap från arkitekter och hantverkare samt till kontakter med myndigheter och andra viktiga instanser som berörs när man har planer på att göra boende av en råvind. " Från: http://www.toppboende.se/vindsvaaningar

/GG

Sandra sa...

Föredömligt agerande, Jesper! Fortsätt i samma stil - när en enkel mailad fråga uppfattas som så allvarlig provokation vet man att man hittat en riktigt öm punkt.

Anonym sa...

Fick mig att tänka på helen wellton och lap power som gjorde sexiga annonser och blev kritiserad.
http://www.realtid.se/ArticlePages/200702/16/20070216114542_Realtid504/20070216114542_Realtid504.dbp.asp

Anonym sa...

Bra agerat Jesper!
Å bra blogginlägg, fler borde ge sig in i denna debatt för det behövs. Vi ska vara ett av de mest jämställda länderna i världen men uppenbarligen har vi en bra bit kvar...
//Åsa

Anonym sa...

Manuell pingback:
http://webbfunktion.com/spectacular-studios-versus-genusfotografen/