2009-10-25

Makthavare utan mandat

Drottning Silvia har varit i Washington och hälsat på Michelle Obama, USA:s first lady. Vilket resulterat i pressbilder som den här ovan (från SvD).

Bilden är intressant av en rad olika skäl. Jag tänker nu inte i första hand på Michelle Obamas klänning och huruvida den skär sig mot stolstyget; nej, redan att bilden faktiskt tas kan förtjäna en liten reflektion. Den tas för att de två som möts är kvinnor med makt. Det är naturligtvis glädjande att även kvinnor får sitta i maktens karmstolar men drycken i glädjebägaren grumlas en smula.

Varken Silvia Bernadotte eller Michelle Obama har fått sina maktpositioner på egna meriter utan genom giftermål. I Bernadottes fall med en man som heller inte fått sin maktposition på egna meriter utan genom arv i det odemokratiska system som vi kallar den konstitutionella monarkin. Ändå agerar båda två i något avseende som representanter för sina respektive länder.

Michelle Obama får nu ursäkta, jag tänke fokusera på den seniora señoran (förlåt igen). Vår drottning reser världen runt med en politisk agenda. Hon bedriver, bl.a. genom sin Childhood Foundation, en ganska intensiv lobbyverksamhet för utsatta barn, mot trafficking och sexuellt utnyttjande med mera. Ett angeläget och betydelsefullt arbete, självklart. Men inte alldeles oproblematiskt ur ett konstitutionellt perspektiv.

För att kungahusen ska kunna finnas kvar i ett i övrigt demokratiskt samhälle så har de belagts med munkavle. Kungar, drottningar, prinsar och prinsessor ska helt enkelt inte lägga sig i politiken. Men det finns tecken på att de blåblodiga försiktigt testar gränserna. Den svenske kungens uppskattande uttalanden om diktaturen i Brunei är ett famöst exempel. I Storbritannien har prins Charles gjort skandal genom att lägga sig i stadsbyggnadsfrågor i London.

Att drottning Silvia ska få slå sig ner i en karmfåtölj bredvid Michelle Obama för att diskutera internationellt samarbete mot trafficking och oroa sig för legaliseringen av marijuana är faktiskt inte alldeles självklart.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men det får en skattehandläggare enligt LOA!

Undrar om Silvia rent juridiskt kan anses som offentliganställd i någon mening och därför ha rätt till att få uttrycka sin åsikt enligt LOA? Vad säger juristen?

Jesper Svensson sa...

Ja, skattehandläggare bör ju ha samma medborgerliga rättigheter alla andra.

Silvia är inte arbetstagare, hon är bidragstagare. Därmed är LOA inte tillämplig på henne. Däremot har hon rätt att uttrycka sin åsikt i vilken politisk fråga som helst. Och det verkar hon ha insett. Sen kan man ju diskutera lämpligheten i det.

Anonym sa...

det här är ett sådant jävla skämt, ska vi, sverige klaga på andra länder? när vi, sverige, har flest våldtäckter i europa? haha !!

lite statestik: http://www.thelocal.se/19102/20090427/

hon var extra mycket på japan där de har 1 våldtäckt på våra 100. jefflar vad bra vi är, svenska lagar borde gälla -överallt-

jag hatar verkligen det här landet

Jesper Svensson sa...

Om du hatar det här landet så förskräckligt så kanske du borde fundera på att flytta någon annanstans?

Anonym sa...

fundera? min goda herre, varje dag, varje timma, varje minut, varje sekund av mitt liv. allt jag har, allt jag har samlat på mig under mitt liv är värdelöst för mig, familj, vänner och framgångar. jag kan det vända ryggen utan att tveka då det för mig inget värt. om jag inte kan få frihet är allt annat piss. och med utvecklingen vi har nu med övervakningsamhälle/polistat ... jag tänker inte flytta, jag tänker fly. om människor bara ville se skräpet under mattan

annalin sa...

jesper jag fattar inte riktigt huruvida du tycker det är bra eller ej att samtalet äger rum? jag tycker ju att michelle skulle få ut mer av ett möta med filippa reinfeldt istället. men jag är ju filippa-fan!

Jesper Svensson sa...

Anonym 00:12 - Du kanske skulle börja med att ringa Vårdguiden.

Anna - Ja, jag tycker det är problematiskt när drottningen använder sin position för att driva politik. Såklart hade det varit bättre om Obama hade träffat Filippa Reinfeldt.