2014-01-18

Jag antar feministisk bokutmaning

I förra veckan bloggade jag om att böckerna i min bokhylla till drygt 80 procent är skrivna av män (se En skev bokhylla). Detta uppmärksammade bloggkollegan Hanna Lager, som driver bloggen Feministbiblioteket. Hon uppmanade mig att delta i hennes bokutmaning Klassiska kvinnor, som går ut på att läsa så många kvinnliga författare som möjligt fram till bokmässan den 15 september.

Min utmaning.
Om man läser fem böcker, varav tre kommer från den feministiska litteraturkanonen (som Hanna Lager varit med att ta fram), så är man med i utlottningen av ett bokpaket. En sådan utmaning kunde jag naturligtvis inte tacka nej till, så jag började genast fundera på vilka böcker jag skulle läsa.

Bland titlarna i litteraturkanonen så hade jag bara läst en, nämligen Gerd Brantenbergs Egalias döttrar. Däremot hade jag läst en del av författarna, bl.a. Chimamanda Ngozi Adiche, Kerstin Ekman och Kerstin Thorvall. Så vilka skulle jag välja?

En föll sig naturligt, det är Maria Svelands Bitterfittan eftersom den redan står i bokhyllan (dock oläst). Sedan valde jag Moa Martinsons Mor gifter sig och Sofi Oksanens Utrensning, för att få lite blandning mellan gammalt och nytt.

Därutöver kommer jag att läsa Sigrid Combüchens Spill. Den ingår inte i litteraturkanonen, men väl i min ännu olästa boksamling. Samt Françoise Sagans Bonjour tristesse; en klassiker som jag var på vippen att beställa i somras (men då blev det i stället Gustave Flauberts Madame Bovary).

Så här ser alltså min lista med Klassiska kvinnor ut: Idag hämtade jag de tre böcker jag beställt från Bokus. Därmed är jag redo att anta utmaningen och ser fram emot mycket intressant läsning. Vill du också delta? Anmäl dig på feministbiblioteket.se/klassiska-kvinnor/.



2 kommentarer:

Hanna sa...

Du är så välkommen till utmaningen! Roligt att även politiska bloggare vill vara med på en bokutmaning :)

Jesper Svensson sa...

Hanna - Tack! Feminism är ju i högsta grad politik, så det känns helt naturligt :-)