2013-11-17

Liberalt landsmöte och feministisk fika

I helgen hölls Folkpartiets landsmöte i Västerås. Landsmötet är partiets högsta beslutande organ och på dagordningen stod bland annat antagandet av ett nytt partiprogram.

Det nya partiprogrammet, som heter Frihet i globaliseringens tid, har arbetats fram i en öppen intern process och är den kompass som Sveriges liberaler nu kommer att navigera efter. Programmet innehåller förstås förslag på många olika politikområden, men alla utgår från liberalismens kärnbudskap. Så här uttrycks det i partiprogrammet:
"Den enskilda människan är liberalismens utgångspunkt. Målet är hennes frihet och livschanser. Varje människa är unik och ska oavsett bakgrund, begåvning eller styrka få många möjligheter att utvecklas."
Utifrån detta ideologiska fundament kommer Folkpartiet att i valrörelsen 2014 driva en politik för människors frihet, för frihandel och globalisering, för öppna gränser, tolerans och internationell solidaritet, mot sexism, rasism, homofobi och andra uttryck för hat mellan människor. Att öka jämställdheten mellan kvinnor och män kommer bli ett av Folkpartiets viktigaste valbudskap, och ett steg i det arbetet är att vi nu vill öronmärka en tredje månad i föräldraförsäkringen till vardera föräldern.

Jag fick möjlighet att besöka landsmötet på fredagen. Då omvaldes Jan Björklund enhälligt till partiledare och dessutom fick mötet besök av de andra partiledarna i Alliansen, Fredrik Reinfeldt, Annie Lööf och Göran Hägglund. Det är tydligt att stämningen är god inom Alliansen, som kommer bli ett tryggt och enat alternativ mot den splittrade rödgröna oppositionen i nästa års val. På bloggen Liberal vision finns mer att läsa om de beslut som fattades under landsmötet.


Alliansens partiledare gästar landsmötet.

Eftersom jag återvände till Stockholm på fredagkvällen missade jag lördagens och söndagens förhandlingar. Döm därför om min förvåning när det på söndagseftermiddagen började komma sms och Facebookkommentarer om att jag vunnit en fika med jämställdhetsminister Maria Arnholm. Tydligen hade landsmötet lottat ut fikaträffar till dem som tagit de bästa Instagram-bilderna. Min vinnarbild ser ut så här, och jag ser naturligtvis oerhört mycket fram emot att få träffa Maria Arnholm och prata jämställdhet och feminism med henne.

Instagram-bilden från #landsmote som vann en fika med Maria Arnholm.
Förutom våra nuvarande ministrar och toppolitiker var en och annan partiveteran på plats. Till exempel förre Folkpartiledaren och statsministern Ola Ullsten, som signerade sin bok Så blev det. Jag köpte den, och även Hans Lindblads Kärlek, tbc och liberalism, en biografi över en annan Folkpartiledare, Sven Wedén. Så nu vet jag vad jag ska läsa under julhelgerna.

Ola Ullsten signerar sin bok Så blev det.
Landsmötet är alltså inte bara ett forum för att fatta beslut om partiets politik. Det är också en mötesplats, en chans att träffa liberaler från hela landet och utbyta åsikter och erfarenheter. Nästa gång det är landsmöte är 2015, ett år efter valet. Då tänker jag stanna längre, och – vem vet? – kanske till och med kliva upp i talarstolen och argumentera för någon hjärtefråga. Men först ska vi vinna valet!

Andra som bloggar om landsmötet:
Björn Brändewall (FP), Rasmus Jonlund (FP)

1 kommentar:

Anonym sa...

Mer än dubbelt så många män än kvinnor tar livet av sig.
Är inte det den viktigaste jämställdhetsfrågan?

https://mind.se/om-sjalvmord/fakta-om-sjalvmord/