2011-07-02

Proffstyckare och prinsessklänningar

Idag ägde ännu ett europeiskt furstebröllop rum; den här gången var det Monacos tronarvinge furst Albert som knöt hymens band med sydafrikanskan Charlene Wittstock. Som vanligt lär brudens klänning bli ett av de stora samtalsämnena. Den monegaskiska bröllopsskruden påminde en del om svenska kronprinsessan Victorias klänning från i fjol, i sin baraxlade enkelhet.

Detta fick mig att tänka på en kommentar från modeoraklet Camilla Thulin, apropå den tredje bröllopsklänningen som varit i ropet på sistone, nämligen Kate Middletons:

Anständig.

"Jag tycker att den var snygg och anständig", sade Thulin till Expressen, och tillade "jätteskönt också att slippa se bara axlar och armar. Om man väljer kyrkliga bröllop, så klär man sig anständigt tycker jag".

Mästerverk.

Med tanke på att Victorias klänning var tämligen baraxlad hade man kanske kunnat förvänta sig att Thulin skulle haft synpunkter på detta när hon kommenterade Pär Engshedens skapelse, men till Expressen säger hon bara att klänningen är "ett monokromt mästerverk". "Det ser enkelt och mycket snyggt ut, korrekt och strikt. Jag trodde att den skulle ha längre ärm, men det spelar ingen roll."

Smakdomaren dömer som hon vill.

Vad vet jag. Kanske var det reportern som strök bort det där om baraxlad oanständighet när artikeln om Victorias klänning skulle skrivas? Hur som helst ska det bli intressant att se vad Camilla Thulin tycker om den baraxlade furstinnan av Monaco. Räddas hon av slöjan, måntro?

Media: DN, SvD, Expressen, Aftonbladet

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: