2010-03-21

Tuffa tider på Teneriffa

Under en vecka på Teneriffa blev de första tillskotten i min blygsamma spanska vokabulär uttrycken se vende och se alquila; till salu och uthyres. De budskapen var annonserade på ett beklämmande stort antal affärslokaler och blev en dyster påminnelse om hur hårt Spanien drabbats av den pågående internationella lågkonjunkturen.

Den spanska arbetslösheten är högst i Europa, 19,5 procent, och budgetunderskottet uppgår till 11,4 procent av BNP. Detta i kontrast till den nyss rådande högkonjunkturen, som för spansk del eldades på av en ordentlig bygg-boom. Att bygg-bubblan spruckit behöver ingen tvivla på som besöker Teneriffa, där det ena avstannade byggprojektet avlöser det andra och där var och varannan semestervilla är till salu.

Tomma lokaler. En alltför vanlig syn på Teneriffa.

Spaniens problem har många orsaker, men även här lägger stela arbetsmarknadsregler hinder i vägen för återhämtningen. Förhoppningsvis kan premiärminister Zapatero inta den ledarposition landet behöver och driva igenom nödvändiga reformer.

En ytterligare reflektion som särskilt relateras till de kanariska öarna är hur ålderstigna turisterna är. Att, som min reskamrat gjorde, beskriva en stadspromenad i Los Cristianos som en vandring "i dödens väntrum" tyckte jag var att överdriva en smula, tills min mor berättade för mig att orten faktiskt är en populär destination för de vårdgivare inom äldreomsorgen som erbjuder sina brukare solresor (något som tydligen nu även kan erbjudas på hemmaplan).

Således borde jag kanske vara försiktig med att dra alltför långtgående slutsatser av mina iakttagelser från Palm-Mar och Los Cristianos. Men en känsla klamrar sig ändå fast; för en region som är så beroende av turismen som Kanarieöarna borde en föryngring av turistkollektivet vara väldigt angelägen. Vilka ska annars köpa de många semestervillorna när nuvarande ägargeneration dör ut?

Inga kommentarer: