2009-07-14

En modig sommarvikarie

Svenska Dagbladet publicerade häromdagen en artikel om bröllopet mellan Victoria Bernadotte och Daniel Westling. Temat var att bröllopet genererat stark medlemstillströmning både åt Rojalistiska Föreningen och åt Republikanska Föreningen.

I anslutning till artikeln intervjuades Lars Ohly, som tycker det är märkligt att staten tillhandahåller en bostad åt de nygifta. De har ju rimligen ganska goda möjligheter att fixa en lya själva.

I dag anknyter SvD:s sommarvikarierande ledarskribent Paulina Neuding till detta. Hennes poäng är att Lars Ohly borde fokusera på andra orättvisor i samhället - turordningsreglerna i LAS, till exempel.

Det mest intressanta med Neudings ledarartikel tycker jag emellertid är att hon tillåter sig att inta en åtminstone försiktigt problematiserande hållning till monarkin:
Republikanerna har haft rätt i ett avseende [...] Monarkin är ett märkligt inslag i en demokrati. Fördelarna överväger, men visst är det problematiskt att Sveriges högsta ämbete är förbehållet prinsar och prinsessor, oavsett om någon annan skulle göra jobbet bättre.

Meritokratins ideal sätts åt sidan när blodsband får gå före begåvning och hårt arbete.
Wow. För att komma från en ledarsida som normalt sett brukar falla ner på knä av underdånighet så fort de Kungliga Högheterna kommer på tal så får en sådan formulering betraktas som otroligt djärv.

Kronprinsessan får visserligen ett eget slott att bo i. Men det är faktiskt en detalj i jämförelse med den orättvisan, avslutar Neuding. Och det har hon förvisso rätt i (även om vi nog inte tänker på samma slags orättvisa). Kronprinsessans bostadsbestyr är trots allt en liten detalj i förhållande till den orättvisa det innebär att svenska folkets företrädare inte utses av folket, utan i den Kgl. Sängkammaren.

5 kommentarer:

Elin sa...

Tror du att vi kommer se tillbaka på det här som början till slutet? Det känns rätt stort tycker jag.

SkatteFredrik sa...

Skälen till att behålla monarkin är få och dåliga, men skälen för att avskaffa monarkin är ännu färre och sämre.

Vad gäller Haga slott så var det väl knappast så att det bodde en massa fattiga invandrarfamiljer med åtta barn där innan? Det stod tomt och nu får några bo där, och det gör väl inget? Vi har hur många coola bostäder som helst i Stockholm som står tomma bara för att ett gäng kulturtanter skall kunna komma dit och titta på dem.

Jesper Svensson sa...

Elin - Det är ett stort steg för SvD:s ledarsida i alla fall :-)

SkatteFredrik - Jag tycker iofs att skälen för att avskaffa monarkin är väldigt goda. Sen kanske inte Haga slott har så mycket saken att göra, förutom att man kan tycka att det säkert finns hundra vettigare saker att använda slottet till än som privatbostad åt två nygifta personer...

Amanda sa...

jag är en kulturtant och jag skulle kunna tänka mig att flytta in på Haga slott. Då skulle det inte stå tomt och jag skulle med glädje ta emot en hel drös kulturtanter som vill kika in.

Jesper Svensson sa...

Jag är inte riktigt en kulturtant men skulle väl iofs också kunna tänka mig att flytta in på Haga slott. Förutsatt att det ingår privatchaufför för det blir ju så hemskt långt till jobbet för mig.

Men att jag ska bo själv i slottet är väl en idé som är ungefär lika dålig som att Victoria och Daniel ska bo där själva...