tag:blogger.com,1999:blog-32897436.post6189865325820060997..comments2023-10-01T18:14:11.240+02:00Comments on Jesper Svenssons blogg: I väntan på spårvagnenJesper Svenssonhttp://www.blogger.com/profile/18202442423426824140noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-29465221511825730992011-09-30T19:30:30.461+02:002011-09-30T19:30:30.461+02:00Göran - Tack för din kommentar. Det stämmer att du...<b>Göran</b> - Tack för din kommentar. Det stämmer att dubbelledbussar inte beaktats i förslaget till stomnätsstrategi, men det ska de titta på separat. Kan säkert vara ett intressant alternativ, inte minst för att etablera resandemönster etc. Personligen tycker jag spårvagnar överträffar bussar i fråga om åkkomfort och tydlighet, vilket talar för den lösningen i förhållande till buss. Men en mängd faktorer måste förstås vägas samman.Jesper Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/18202442423426824140noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-2564203357612822182011-09-29T19:14:25.255+02:002011-09-29T19:14:25.255+02:00Det är en myt att busar inte har smmaa kapacitet s...Det är en myt att busar inte har smmaa kapacitet som spårvagnar. SL hävdar att bussar inte kan ges samma kapacitet som spårvagnar, men det är en felaktig myt som ständigt upprepas med en dåres envishet. Kapaciteten avgörs inte bara av antalet platser per vagn utan även av turtätheten på linjerna, samt av antalet linjer. En dubbelledbuss - som SL inte alls har beaktat - har 165 till 200 platsers kapacitet och en 30 meters spårvagn cirka 180 – 185 platser. I Göteborg trafioerar man redan en sträcka med dubbelledbuss, en busstyp som SL inte ens har upptäckt. Om man dessutom trafikerar en busslinje något tätare än en spårvagnslinje, vinner man även ökad attraktivitet för resenärerna.Göranhttps://www.blogger.com/profile/16177083491361547060noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-64586344929929364072011-09-07T21:46:47.746+02:002011-09-07T21:46:47.746+02:00Anonym 10.39 - 1. Ja, men frågan är vem "man&...<b>Anonym 10.39</b> - 1. Ja, men frågan är vem "man" är som ska satsa på detta? SL och landstinget kan knappast tvinga folk att ändra arbetstider. Men man kan ju hoppas att en ökande flexibilitet i arbetstider osv. även påverkar när folk väljer att åka till jobbet.<br /><br />2. Har svårt att se några skäl till varför man inte ska använda det för buss. Som jag skrev i inlägget så finns det en hel del åtgärder man kan göra för att förbättra kollektivtrafiken i väntan på spårvagn.<br /><br />3. Det beror ju iofs på hur många spårvagnar man sätter i trafik. Men sen behövs det kanske inte lika tät trafik heller, eftersom spårvagnarna rymmer fler resenärer.Jesper Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/18202442423426824140noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-11904958397416978102011-09-07T11:09:16.724+02:002011-09-07T11:09:16.724+02:00http://www.sparvagnsstaderna.se/http://www.sparvagnsstaderna.se/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-54215242322852997512011-09-07T10:39:52.709+02:002011-09-07T10:39:52.709+02:001. Om man satsar på att bredda arbetstidens början...1. Om man satsar på att bredda arbetstidens början/slut så att fler än idag arbetar utanför det vanliga 9-17 så kan kollektivtrafiken användas mer effektivt.<br /><br />2. "framkomligheten genom signalprioriteringar" är ett arhument som används för spårvagn. Varför inte använda det för buss?<br /><br />3. Spårvagnara kommer att ha en glesare trafik än buss. Vet folk om det?Anonymousnoreply@blogger.com