tag:blogger.com,1999:blog-32897436.post2669695376699157781..comments2023-10-01T18:14:11.240+02:00Comments on Jesper Svenssons blogg: 75 miljarder och 3 påsar chipsJesper Svenssonhttp://www.blogger.com/profile/18202442423426824140noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-52809107273936631682011-05-16T13:06:04.141+02:002011-05-16T13:06:04.141+02:00Andreas - Tanke 1: Föreslår att du kontaktar SL, d...<b>Andreas</b> - Tanke 1: Föreslår att du kontaktar SL, de kanske kan ge en orientering om hur många "icke-förare" som är anställda av de olika entreprenörerna. Det svåra i sammanhanget är nog att beräkna vilka ökade kostnader en avgiftsfri kollektivtrafik skulle medföra till följd av ökat resande, dvs. behov av fler avgångar osv.<br /><br />Tanke 2: Det finns goda argument både för och emot enhetstaxan. Med tanke på att arbets- och bostadssituationen i länet ser ut som den gör (många arbetsplatser men få bostäder i Stockholms stad) tycker jag det nuvarande systemet verkar ändamålsenligt.Jesperhttps://www.blogger.com/profile/12240662923881443377noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-28766820500722452572011-05-16T11:14:38.824+02:002011-05-16T11:14:38.824+02:00Tanke 1: Om man tar bort alla spärrar, säger upp a...Tanke 1: Om man tar bort alla spärrar, säger upp alla kontrollanter, spärrvakter, konduktörer m.m. och samtidigt gör kollektivtrafiken avgiftsfri. Hur mycket skulle landstingsskatten egentligen behöva höjas?<br /><br />Den siffran skulle jag gärna vilja veta....<br /><br />Tanke 2: Tycker det är helt omrimligt att månadskortet kostar lika mycket om man pendlar Nynäshamn - Stockholm C som Hägersten - Stockholm C. Längre resor bör kosta mer och tvärtom, precis som det gör med bil eller om man kör med stämpelhäfte.<br /><br />Dvs. inför möjligheten att köpa regionsindelade kort (3 regioner?), blir mer rättvist. Vill man någon gång åka längre köper man ett tillägg för just den resan. Precis som det fungerar i många andra städer utomlands (och kanske i Sverige).Andreasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-74527176006808870542011-05-13T21:25:25.295+02:002011-05-13T21:25:25.295+02:00Jag håller med om att jämförelsen inte är alldeles...Jag håller med om att jämförelsen inte är alldeles enkel. Kanske borde man i stället jämföra Stockholm med andra större städer i världen. <br /><br /><a href="http://www.metro.se/nyheter/sa-mycket-kostar-tunnelbanan-varlden-over/EVHkek!0wiXP1BSlAq0U/" rel="nofollow">Metro</a> har gjort det, och i deras jämförelse ligger snittpriset på 914 kr, så även där hävdar sig Sthlm väl.<br /><br />Men även sådana jämförelser är förstås vanskliga; olika kollektivtrafiksystem finansieras olika (avgifter, skatter, reklam).<br /><br />I Sthlm är fördelningen ungefär 50/50 mellan skatter och avgifter (reklam står för en rätt liten del), och det tycker jag är en rimlig fördelning. Men det leder förstås också till att satsningar på mer och bättre kollektivtrafik = högre kortavgift.Jesper Svenssonhttps://www.blogger.com/profile/18202442423426824140noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32897436.post-31420269400028421872011-05-13T21:08:31.249+02:002011-05-13T21:08:31.249+02:00Du har som vanligt många kloka åsikter. Men jag ty...Du har som vanligt många kloka åsikter. Men jag tycker att det är problematiskt att jämföra Stockholms kollektivtrafik med andra regioners. Både för att kollektivtrafiken är mer omfattande & tätare i Sthlm än på andra platser, för att fler passagerare utnyttjar den och för att den behövs mer (viktigare samhällsfunktion) än på många andra platser. SL torde också få in mer pengar på reklamintäkter än andra regioners kollektivtrafik, vilket jag som resenär borde tjäna ekonomiskt på att utsättas för (och gärna gör). Skånetrafikens har såvitt jag upplevt inte nån reklam nånstans.Elin Anderssonnoreply@blogger.com