2010-01-04

Inifrån Skatteverket, del 244

Allt har sin tid, sägs det, och det gäller även mitt bloggande inifrån Skatteverket. Jag gjorde min första arbetsdag på Skatteverket den 8 januari 2007 och samma dag skrev jag i mitt första inlägg (del I): "Bland löneförmånerna på Skatteverket kan nämnas fritt kaffe och egen tejphållare." Möjligen avspeglades däri ett litet stänk av bitterhet efter den rejäla lönesänkning som krävdes för att få anställning på Skatteverket.

Redan innan jag började på Skatteverket bestämde jag mig för att skildra byråkrattillvaron i bloggform. Skatteverket är en skattefinansierad verksamhet som dessutom utövar offentlig makt gentemot medborgarna. Därför tyckte jag det var berättigat att skildra verksamheten inifrån och förmedla min bild till medborgarna av hur deras skattepengar används, vilka resonemang som förs och vilka problem som finns.

Att vara en bloggande byråkrat med egna åsikter visade sig inte alldeles okontroversiellt. Tvärtom vad många kanske tror har det aldrig lett till någon reprimand från chefshåll, däremot har jag förstått att det finns personer inom myndigheten som tycker det är illojalt att, såsom jag emellanåt gjort, framföra intern kritik i ett offentligt forum.

Illojalt mot vem? skulle jag då vilja replikera. Mot myndighetens betonghäckar eller mot våra uppdragsgivare - medborgarna? Jag tror och hoppas att dessa munkavleivrare tillhör ett, såväl bildligt som bokstavligt, utdöende släkte med framtiden bakom sig. (Sedär, så fick jag utdela en sista känga.) Hoppas gör jag inte för min egen skull, utan för öppenhetens inom statsförvaltningen. Alltför ofta har jag fått intrycket att många tycker det är lågt i tak på Skatteverket, att kritiska synpunkter inte tas väl emot och att frispråkiga medarbetare får pariastämpel. Det är ett problem som är långt mycket värre för Skatteverket än en och annan skränig bloggare.

Någon kanske undrar varför jag slutar skriva inifrån Skatteverket. Det har gått tre år sedan jag började blogga. Tre år och 243 inlägg. Vad löneutvecklingen beträffar är jag tillbaka på 2006 års nivå; ett slags omstart, således. Och kanske är det då ett bra tillfälle att också starta om bloggen och fokusera på något annat. Det är ju valår i år och jag vill kunna lägga mer bloggtid på politiken. Att Alliansen vinner valet är förstås högsta prioritet.

Sist, men viktigast av allt, skulle jag vilja tacka alla er som läst och kommenterat mina inlägg inifrån Skatteverket. Jag har verkligen uppskattat era synpunkter; såväl ris som ros och reflektioner. Det har varit tre väldigt roliga bloggår och, förvisso, tre spännande byråkratår. Vad framtiden bär med sig vet man aldrig men som den borne optimist jag är hyser jag såklart förhoppningar om det bästa.

Ridå.

9 kommentarer:

Anonym sa...

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej nej nej vad gör du...?????

B sa...

Nej vad tråkigt.

Jag tycker som du att bloggande från myndigheter borde uppmuntras.

Lycka till i framtiden.

asa-nesse sa...

Trist Jesper! Men Skrapan-skylten kan du väl fortsätta att följa. Och någon liten intern kommentar kan du väl kosta på dig. Hur långt har det kommit med det nya toppjobbet förresten? Pågår löneförhandling?

Jesper Svensson sa...

asa-nesse - Jo, Skrapan-skylten kommer jag såklart fortsätta följa. Och Skatteverket är inte bannlyst från bloggen, om jag känner ett trängande behov av att skriva om något så kommer jag att göra det. Men det kommer inte bli lika kontinuerligt och frekvent som det har varit hittills.

Inget nytt om toppjobbet ännu. Men så länge jag inte hör något annat utgår jag från att jag fått jobbet. Hälsan tiger still, heter det ju!

vr sa...

NEEEJ!!! Dina fantastiska inlägg har ju varit räddningen när man lämnat de grå och trista korridorerna på verket efter en arbetsdag. Det har alltid varit roligt att läsa dina vassa inlägg.

Precis som du skriver är det kanske högre i tak från ledningens sida, och långt mycket lägre till kollegorna. Du har med stor sannolikhet fått stå ut med mycket, och jag beundrar dig för att du har brutit den sociala norm som tyvärr råder inom väggarna.

Jag hoppas du kommer till sans och fortsätter med dina reflektioner från insidan, eller är det kanske så att den där ansökan du skickade in för någon månad sedan har givit resultat!? Kommer vi få läsa dina inlägg direkt på ledarbloggen på intranätet med månatlig uppdatering?

Jesper Svensson sa...

vr - Tack för de vänliga orden. Och om jag blir gd så lovar jag att blogga om det!

Anonym sa...

Fy vad tråkigt... :(

Anonym sa...

Tack o hej!

Anonym sa...

Åh nej va tråkigt Jesper....en liten solstråle släcks! För oss som lyckats ta oss bort från byråkratvärlden har det varit roligt att ändå fortsätta följa livet där. Tristess och galenskap....

/en trogen följare