2009-12-18

Inifrån Skatteverket, del 241

På Skatteverket förekommer det en hel del visioner, målsättningar, värdeord och attityder. Som medarbetare får man höra dessa till leda men varje gång en chef frågar så brukar jag ändå alltid glömma eller blanda ihop dem.

Så här har jag i vart fall för mig att det är. Skatteverkets vision är ett samhälle där alla vill göra rätt för sig. Verkets mål för 2012 är sex stycken har jag för mig: vi ska vara en öppen och samverkande e-förvaltning, vi ska vara det bästa Skatteverket inom OECD, medborgarna ska ha förtroende för oss... ja, och så några till. Och så har vi ju våra värdeord: offensiv, pålitlig, hjälpsam (OPH).

Härförleden hade cheferna på Skatteverket något slags megakonferens, och då lanserade vår generaldirektör Stor-Mats ytterligare ett begrepp: prestigelös flexibilitet.

Förutom allt det där andra som vi skattmasar ska vara och leva upp till ska vi nu alltså även vara prestigelöst flexibla. Vad i herrans namn det nu innebär.

Kravet på prestigelös flexibilitet ska nog ses mot bakgrund av det som hänt och händer inom Skatteverket. Det ekonomiska läget är anemiskt. Allt fler arbetsuppgifter ska utföras av allt färre. Detta innebär att omprioriteringar, brandkårsutryckningar och andra paniklösningar blivit vardagsmat inom myndigheten. Kvalificerade uppgifter får stå tillbaka för löpande band-hantering.

Nog för att personalliggarkontroller, telefonjourer och informationsbesök säkert är viktigt och nödvändigt, men det är inget som ger utslag på stimulansmätaren för den som är materiellt intresserad. Vilket man får anta att det stora flertalet akademiker faktiskt är.

Eftersom Skatteverket tycks ha något slags policy att enbart rekrytera akademiker torde det knappast komma som en överraskning att många inte känner att arbetet ger dem det tuggmotstånd de förväntar sig. Då är det lätt att bli lite missnöjd.

Och det är någonstans här som den prestigelösa flexibiliteten gör entré. Det handlar nog om att vi medarbetare ska inse att det är så här det kommer att vara på Skatteverket i framtiden. Take it or leave it. Tig och lid. Håll käften och gör som du blir tillsagd.

Vid årsskiftet slutar Stor-Mats som generaldirektör. Att vara prestigelöst flexibla kanske blir hans sista uppmaning till oss.

Stor-Mats ord är min lag.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Är det verkligen sant att Stor-Mats myntat detta min käre bloggare?? (Har för vana att gå in här varje dag och avreagera mig efter att jag kommit ut från min cell.)

Tur att man har sökt och blivit kallad på intervju på ett antal andra ställen. På SKV är man ju bara ett hjon!

På årskontrollen blir man totalt understimulerad!

En uppmaning till alla nyexade akademiker som funderar på att börja jobba på Skatteverket. Gör det inte! Ni kommer bli besvikna. Däremot alla bilbyggare i Trollhättan som kommer bli friställda. Sök till Skatteverket! Ni är vana vid löpandeband-principen!

Jesper Svensson sa...

Ja, det är det jag fått höra. Och min källa är trovärdig. Så i framtiden ska du inte betrakta dig som understimulerad. Du ska betrakta dig som prestigelöst flexibel.

Prestigelös akademiker sa...

Det är underligt att akademiker från de simplaste utbildningsgrenarna (ekonomer och jurister t ex)ofta har en tendens att överskatta sin standardexamen. Dessa högskoleprogram bör ses som glorifierade gymnasieutbildningar. Inget att förhäva sig över m a o.

Silas sa...

@Prestigelös akademiker;
Oj, spännande!! Vad har du för indelning av universitetsutbildningarna? Vilka grenar menar du är värda att vara stolt över att ha genomgått? Är det grundskollärarlinjen kanske? Eller receptarie? Eller kanske det är bibliotekarierna som är livets salt? Eller kanske är det de som gått informations- eller journalistlinjen som har anledning att vara stolta över sin utbildning och därför kan uttrycka en förhoppning om kvalificerat arbete och en lön som överstiger sopåkarnas?

OK, jag får erkänna mig lite provocerad, men jag tycker nog ändå att juristlinjen är en ganska kvalificerad utbildning - låt vara att kraven för godkänt är ganska låga. Men att jämföra utbildningen med gymnasiet är ändå att gå lite väl långt.

Vad stoltserar du själv med för examen?

Av SKV nedslipad akademiker sa...

Till prestigelös akademiker!

Det var jag som skrev första inlägget. Vad är ditt problem?Är du månne chef inom SKV? Annars, om du finner ditt arbete givande inom SKV så ska du givetvis fortsätta där. Inget är väl så upphetsande som att anställas som handläggare och pensioneras som detsamma? Jobbar du någon annanstans så uppmanar jag dig att söka när vi får pengar att anställa. Du kommer säkert finna dig väl tillrätta.

När man ständigt upplever att handläggare som ínte har någon högskoleutbildning klarar sig lika bra som den som offrat tid, pengar och kraft på högskolan då är det något som är fel.

Inom taxeringen är 80 - 90 % ren administration som inte kräver något hjärnarbete. Ex träffarna som innebär att kolla överföringsfel och "blankett saknas" eller varför inte uppskoven på privatbostäder. Låt ex gymnasieekonomer och outbildade ta hand om grundkontrollen och de som pluggat få den utökade kontrollen.

Har man som jag 80 p i ren skatterätt ligger intresset djupare än på blankett-nivå.

Arbetet i kontorsstödet kan sammanfattas i frasen "Kan jag få en ny inkomstdeklaration skickad till mig?" Självklart kan du få det lille vän. Ska bara använda mitt kritiska och analytiska tänkande som jag lärde mig på högskolan för att genomföra detta. GAH!!!

Alla administrativa sysslor, besök och telefonpass kväver den glädje och intresse jag känner inför skatterätten.

Borde blidas en facebook-grupp för alla som vill se en förändring i ovan nämnd riktning!

Med tillönskan om en god jul och ett gott nytt upphetsande beskattningsår 2010!

Andreas sa...

Att Skatteverket sedan några år tillbaka bara anställer akademiker är ett utslag av utbildningsinflationen i samhället, någon faktiskt "uppgradering" av arbetsinnehållet har således inte skett. Denna situation kan inte bara skådas inom Skatteverket utan hos banker, redovisningsbyråer och andra privata företag samt myndigheter.

En akademisk examen är alltså ingen garanti numera att få ett kvalificerat arbetsinnehåll utan mer ett arbete över huvud taget....om ens det.

Anonym sa...

De senaste åren har jag jobbat efter mottot Offensiv, Pålitlig och Hjälpsam. Inte har det gjort något för löneutvecklingen. Nu tänker jag köra med Aggressiv, Påhittig och Långsam istället...

Johan sa...

Jag vet inte om det kan trösta någon på skatteverket. Akademiker generellt sett får sällan arbeten som utnyttjar den kompetens man förväntas förvärva på högskola/universitet.

Jag tror förresten att stora delar av svenska folket delar min åsikt om att flexibilitet är vad vi önskar oss mest från skatteverket. Jag är bara förvånad över att skatteverket delar vår åsikt. Kan jag hänvisa till det nästa gång ni har frågor om min deklaration?