2009-12-16

Inifrån Skatteverket, del 240

Vad är det i luften som surrar, kan man fråga sig. Ja, på Skatteverket är det i varje fall ingen som hurrar. Surret består i stället av buttra grymtanden och uppgivna suckar. Det är tid för lönerevision, och nu har de flesta fått sina besked om ny lön. Eller "den årliga förödmjukelsen", som en kollega uttryckte det.

Såsom jag skrivit tidigare (se del 222) så finns det en hel hög med styrdokument på Skatteverket som handlar om hur lönen ska sättas. Ett problem tycks vara att inte alla chefer kan, vill eller vågar tillämpa de här dokumenten. Till följd av det hör man varje år nya hårresande historier om hur lönepåslag till synes grundlöst smetats ut (enligt minsta motståndets lag?) eller om andra, helt irrationella lönebeslut.

I år hörde jag till exempel om en kollega som enligt det första beskedet inte skulle få någon lönehöjning alls. Ett tråkigt besked förstås, men om ingen lönehöjning kan motiveras så ska naturligtvis ingen lönehöjning ges. Nu kan man undra hur välmotiverat just det här nollbeskedet var, för efter att kollegan (föga förvånande) knorrat så blev visst nollan till en tusenlapp i stället.

De här galenskaperna har jag hört på omvägar så jag vet inte hur sanna de är. Men om det stämmer är det ett brutalt underbetyg till den lönesättande chefen. Antingen förstår han/hon inte hur löner sätts, eller så vågar han/hon inte ta fajten kring ett obekvämt besked.

Hur medarbetarnas förtroende för myndigheten och lönesättningen påverkas av sådana här galenskaper kan ju var och en räkna ut. Med sådana vänner i chefsleden behöver Elisabeth Bjar inga fiender.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja - den storyn känns ju inte så kul.
Det är ju bra att cheferna jobbar ihop i ledningsgrupper, så med lite tur kanske de skäms om de ska förklara sina tokiga beslut för andra...
Jag menar - hur tror ni att den chefen helt plötsligt förklarade för sina kollegor att XX kanske inte skulle ha 0 kr som man först sagt utan 1000 kr....
det kanske fanns pengar över eller ?!

/S

Anonym sa...

Att få noll belopp är inte så ovanligt som man kan tro på Myndigheten. Jag har själv råkat ut för det när jag först fick höra hur bra arbete jag hade gjort under året men i andra andetaget får ett nollbesked. Men efter 6 månader med fackliga hjälp fick jag 300 kr i ökning.

Silas sa...

@anonym 13:02
Om du fått först ett påslag om noll kronor, och därefter fått facket att kriga ett halvår för att du ska få 300 kr, så måste du förstå att din arbetsgivare tycker att ditt arbete är piss. Du kanske har andra talanger än administrativt arbete? Prova dem.